Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Her er fremtidens førermiljø

Volvo Penta vil ta større del i båtproduksjonen.

Publisert

Man kan sette seg i hvilken som helst bil, og man kjenner igjen førermiljøet. Nå vil Volvo Penta forsøke å standardisere førermiljøet i båt, med sitt system.

Da Båtliv besøkte Volvo Penta i Göteborg viste de hvordan de ser for seg førermiljøet vil bli i fremtiden. Vi måtte legge igjen kameraet på utsiden, for vi var inne i det de selv kaller Volvo design studio. Her utvikles ideer som kan bli fremtiden, både på veien og til sjøs. I hjørnet står et førermiljø de har startet å jobbe med, men foreløpig bare på idéstadiet.

Volvos designstudio

Vi får også prøve det nye systemet, der det skal bli mulighet for både å stå og sitte behagelig. Instrumentpanelet er laget slik at det skal være oversiktlig, med flere store skjermer om nødvendig. Både førersetet og instrumentpanelet vil i så fall lages i en modul, og dette skal være Volvo Pentas nyeste inntektskilde, om båtprodusenter velger å bruke deres system. Det skal da også være enkelt for båtprodusenten, som kun trenger å sette av plass til den nye førermodulen.

Rattløst

Noe av det som også er spennende med den nye modulen, som også er nærmere en realitet, er at førerplassen blir uten ratt. I stedet kjører man med joystick hele tiden, og ikke kun når man skal legge til, slik man kjenner  Volvo Pentas IPS-system. Vi prøvde dette nye systemet i en 48-fots Princess, og det var overraskende lett å kjøre med, og det blir nærmest som et dataspill. Et datasystem sørger for at du ikke overstyrer, altså at båten svinger farlig mye om man legger stikka for langt på siden og svinger for hardt i stor fart. Tanken til Volvo Penta videre er at man styrer med stikka med den ene hånda, mest normalt høyre, og gir gass med den andre. Vi skulle gjerne prøvd samme system der man også gir gass med joysticken. Volvo Penta har prøvd det selv, i deres utviklingsfase, og har kommet fram til at det ikke er noen god løsning. Når man kommer ned i fart og skal legge til fungerer stikka slik man kjenner IPS-joysticken fra før. Da kan du kjøre både fram og tilbake, til siden og alle andre retninger med å vri og vippe med joysticken.

Er i gang

Tilbake til modulen, som Volvo Penta nå jobber med. Volvo Penta trekker fram bilindustrien når de snakker om standardisering.

– Her finns mye inspirasjon å hente for båtindustrien ok det er naturlig at vi som leverandør av den viktigste komponenten i båtens energisystem driver den raske tekniske utviklingen til å skape løsninger som gjør det enklere og sikrere for både båtbyggere og båteiere, sier Anders Bondesson, designansvarlig hos Volvo Penta.

Volvo Penta har ingen tidsplan for når de komplette førerplassene kan være klare for markedet, men presiserer at Joystick Driving som er en av de viktigste komponentene i det nye systemet blir lansert allerede i år.