Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Helt utenom det vanlige

Svenskbygde Delta 54 IPS blir en av messas mest spektakulære båter under «Båter i Sjøen» som åpner torsdag. Bli med om bord på en sniktitt før messa åpner!

Publisert

For ti millioner får du denne svenskebygde luksuriøse nyheten som er helt utenom det vanlige. Noe av det fine med båtmesser er at det også er lov å drømme, og Delta 54 IPS er  en av båtene mange vil drømme om etter årets messebesøk på «Båter i Sjøen» i Sandvika fra 1. til 4. september.

 

–Vi opplever allerede god interesse for båten. Dette er en båt også for det norske markedet, forteller daglig leder Jarle Vikingstad i Smartmarine som er importør av Delta i Norge.

Vi gikk om bord i den svenske nykomlingen under båtmessa i Uppna Varv som ble holdt i Orust i helgen, der den lå som største motorbåt. Dette er helt klart en båt som skiller seg ut i mengden, også om man ser bort fra størrelse. Før vi i det hele tatt kommer oss inn får vi en følelse av å være et helt annet sted enn i Sverige, og får assosiasjoner til større båtmesser som i Cannes og Genova.  Allerede i salongen lyser det gjennom at her har ikke produsenten spart på detaljene, tvert i mot.

God plass

Bysseseksjonen på styrbord side i salongen er minimalistisk og moderne, og assosierer veldig lite med en skandinavisk bygd båt. Her er det fire kokelbuss, stor stekeovn og oppvaskmaskin, for å nevne noe. På babord side er salonggruppa med god benkeplass og et stort spisebord. 

Vi trekker litt lenger fram, og der er enda mer benkeplass , med et mindre spisebord, men likevel stort, før vi kommer til førerplassen som her helt noe for seg selv. Både ratt og dashbord er trukket med brun, semsket skinn som står i stil med båten. Denne litt mørkere fargen har også sin praktiske betydning, da det også gir mindre reflekser i vinduene. Vi setter oss ned i førerstolen, og får virkelig lyst til å kjøre båt. Her er det joystickontroll for IPS-en, tydelige skjermer fra Raymarines G-serie, som er toppserien til plotterprodusenten. Alle brytere er lett tilgjengelig, og det er i det hele tatt oversiktelig. Båten er for øvrig utstyrt med ikke mindre enn tre joysticker. De to andre er på hver sin side på akterdekket, så her finnes ingen unnskyldninger for klønete tillegging.

STOR EIERLUGAR: Eierlugaren har også eget baderom.

Mosaikk

Vi trekker nedunder, der det er flere dører. En til akterlugaren på babord side, som også har egen inngang til felles badet, en til badet, og en til akterlugaren på styrbord side. Begge akterlugarene har to køyeplasser og er relativt rommelige. Foran oss er inngangen til eierlugaren. Båten er riktignok 54 fot, som er mye størrelse i seg selv, men eierlugaren er både stor og godt  utnyttet, med stor dobbellkøye og bra med skapplass. Takventil og ventiler på skrogsidene slipper inn bra med lys. Eierlugaren har også privilegiet at det har eget bad, båtens lekreste. Nå har begge badene i 54-foteren riktignok hver sin dusj, men designeren har gitt litt ekstra til den lykkelige eieren, med mosaikk i dusjen. Begge badene har for øvrig håndklevarmer. Badene bærer preg av moderne og minimalistisk design.

Rå motorkraft

Ute på akterdekket er noen representanter fra Volvo Penta i gang med å åpne motorrommet. De må selv, som mange andre, beundre på motorinstallasjonen som består av hele tre motorer, hver av dem på 435 hestekrefter, altså 3xVolvo Penta IPS. Vi titter ned i motorrommet, og det er overraskende å se hvor god plass det er der nede, til tross for tre store motorer. Disse motorene dytter 54-foteren opp i 40 knop. Delta har lagt vekt på lavt drivstofforbruk, med skrog som skal gi lite motsatand. Skroget er spesialbygd for Volvo Pentas IPS-drev, og produsenten har brukt karbon i skroget.

Båten er for øvrig lett å gå rundt, takket være rommelig walk-around. Akterdekket er stort, og akterveggen av styrhuset er en buet glassdør. Badeplattformen er hydraulisk, og kan dermed senkes ned i vannet, om man vil sette en vannscooter eller jolle på plattformen.

– Hvem anser dere som kjøpegruppen til denne båten?

– Kundegruppen er gjerne en erfaren båtmann som setter pris på tekniske spesifikasjoner og kjøreegenskaper, sier Vikingstad til Båtliv.