Heftig Goldfish 28 Tender overrasket i Gøteborg

Flere verdenspremierer var varslet til båtmessa i Gøteborg. Overraskelsen ble derfor stor da Goldfish uanmeldt stilte med messas heftigste båt.

Publisert

GØTEBORG/BÅTLIV: I fjor høst testet Båtliv Goldfish 23 Tender, som er en av de heftigste båtene vi har kjørt i denne størrelsen. Skroget har samme kontakt med vannet som deres tidligere 29-foter.

– Har dere sett Goldfishen?

– Har Goldfish nyhet her på messa, det har vi ikke hørt noe om?

– Det er messas råeste båt, dere bare må se den, får vi høre fra noen svenske journalister.

Sitter i en brønn

Og jo da, på standen til Goldfish står byggenummer én av Goldfish 28 Tender. Dette er en forstørret utgave av 23 Tender, men med større motorisering. Alt er likt, bare at det er større. Vi registerer at hekken er noe endret, og det med stor fordel. Da vi testet 23-foteren opplevde vi at vannet kunnet skylle over akterdekket da vi stoppet brått eller bakket. Her skal det mer til før man får en skyllebøtte av medpassasjerene på sofaøya på akterdekket. Som på 23-foteren kan denne sofaen med et enkelt håndgrep gjøres om til en stor solseng, en egenutviklet enkel, men genial løsning.

Selv om fribordet er ganske lavt på både 23-foteren og 28-foteren, får føreren  lavt tyngdepunkt, da de står/sitter i en brønn bak konsollen. En lensepumpe sørger for at brønnen holdes tørr. Dekket i båten er for øvrig Kebony.

Plass nok

Goldfish 28 Tender har enorm stueplass under fordekket. Det finnes vel knapt vannski eller fiskeutstyr som ikke får plass under denne luka.  I tillegg er det et lite stuerom under luka i forpiggen og under benken som er foran konsollen. Båten er i det hele tatt veldig gjennomført til å være tender. Opprinnelig er tender en tilleggsbåt til større yachter, men konstruktør Pål Sollie forteller at det ikke bare er yachteierne de sikter seg mot, selv om den har fester for løftekroker.

– Dette konseptet handler like mye om en landestedsbåt som en tender. Den passer like bra som hyttebåt som følgebåt for større yachter, sier Sollie til Båtliv.

I overkant av en million

Båten fremstår som robust, og lever den opp til sin lillebror, blir det en god sjøbåt. En kraftig fenderlist rundt båten gir den noen av fordelene også en RIB har. Den ble så vidt testet utenfor Son av produsenten i forkant av båtmessa i Gøteborg. Med 2 x 250 hk Evinrude på hekken klarte den nærmere 70 knop.

– Hva blir prisen på denne båten?

– Den vil komme på litt over en million kroner, og vi regner med å klare å produsere om lag 15 båter før sommeren, forteller Sollie. Hele produksjonen skjer i Norge.