Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Havna har fått ansiktsløfting

Gamle ærverdige Havna hotell og gjestehavn på Tjøme har gjennomgått en to års rehabilitering. Nå mangler bare vann i bassenget og noen nye dusjfasiliteter for båtfolket, så kommer vi springende med blomster.

Publisert

Havna hotell og gjestehavn på Tjøme har alltid hatt høy nesefaktor. Tidligere et yndet sted for de som måtte vise at pengene satt løst, og hadde kommet vel raskt på konto. Noe av dette henger nok igjen når du ser på bredden på båtplassene. Vi synes likevel at I dag er stemningen mer avdempet og folket virker mer avslappet. Gjestehavnen har mange plasser, og hotellet kan tilby kombinasjonspakker for den som ønsker å ha med båt, men bo under tak.

Selv om vi ble møtt av hotelldirektøren på brygga, synes vi det ligger et klart forbedringspotensiale på servicen mot båtfolket. Blant annet en opprustning av de sanitære fasiliteter. Når havneverten, som forøvrig er en vekter, kommer og krever havneavgift, kunne han ha hatt med seg en informasjonsfolder hvor det står  hva hotellet kan tilby sine sjøfarende gjester.   

Har du tenkt deg innom er det en ting du må huske. Det er overgang mellom Europlugg til vanlig stikk-kontakt. Når vi spurte om dette fantes i resepsjonen ristet de bare på hodet og visste vel egentlig ikke hva jeg snakket om.    

Enormt arbeide

Hele anlegget er totalrenovert gjennom to år. Nå fremstår dette som en type resort mer enn et hotell. Hotellet drifter også en egen avdeling med leiligheter som stod ferdig tidlig i juni i år. Det betyr at Havna nå kan tilby 159 rom, og har to restauranter. En a´la carte inne, og en gedigen uterestaurant på brygga. Vi prøvde maten, og kan ikke si noe annet at den var meget delikat, smakfull og en gedigen porsjon for like over hundrelappen. Det luktet ikke mye snobb av det....

I dag åpnet de også et eget landhandleri inne på området. Dette er bygget i gammel stil, men med hyllene fulle av ferskt brød. Her handlet Båtliv sine rundstykker og ostebriks til frokost av hyggelige Annie Andersson fra Sverige. Hun holer åpent 9-17 alle dager, og ønsker alle båtfolk velkommen til et stykke moderne handel i gamle omgivelser.

Style i havna

Båtlivs reisende sommerteam ble møtt av familien Gulbransen fra Kolbotn som straks vi svingte inn i havna tilbydde seg å hjelpe med å få vår store Fountaine Pajot Highland Pilot på plass i båsen. Vi hadde fem meter til rådighet. Båten vår er 4,5 meter bred, da er det godt med folk som viser hjelpsomhet og style i havnen. Selv hadde de en Sunseeker 51 fot camargue. De visste alt om hvor viktig det er å føle seg velkommen i en havn med litt større båt. De hadde vært på havna i flere år, og sa at de var en fast gjeng som ofte møttes her før veien gikk videre sørover eller østover til svenskekysten.

Morten Gulbransen og kona driver både bilforretning og det nyopprettede firmaet ”Båtservice der du er”. Mobile mekanikere som tar reparasjonene der du er.

-Som båtmann privat, men bilmenneske og bransjemann gjennom flere generasjoner, var jeg blitt lei av båtbransjens mange udugelige folk. Skyhøye priser, ustabil service og sure folk som burde finne på noe annet. Mine erfaringer fra bilbransjen skal jeg nå prøve å drive videre over i båtbransjen, og til sympatiske priser sier Gulbransen.   

Sjekk nærmere selv:

http://www.rica.no/havna

www.arnegulbrandsen.no