Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Har tapt flere hundre tusen på båtsalg

Familien Loe-Dahl, som vi skrev om i Båtliv 2, har nå blitt tilbudt et forlik med kjøperen av deres Scand Baltic. Totalutgifter for en havarert motor som ingen vil ta ansvar for ble på over 300 000 kroner, men fortsatt venter de på flere regninger.

Publisert

Det koster å ta ansvar i båtsaker. Det har Camilla Loe-Dahl fått erfare. Etter at hun og mannen solgte sin 2005 modell Scand Baltic våren 2009, har de i snart to år kavet med kjøper, verksted, importør, advokater, forsikringsselskap og kjemperegninger. Alt på grunn av en havarert motor og kanskje ei lita gummiflis.

Etter mer enn to år ser det ut til at kjøperen og familien Loe-Dahl skal forlikes ved at de betaler kjøperen 150 000 kroner i erstatning. Saken blir ikke prøvet for rettssystemet hvis partene nå blir enige. Det vil si at båtverdenen går glipp av en prinsippsak som ville kunne skape presedens. Men, for Loe-Dahl handler det nå om å få slutt på et mareritt som har tatt all tid og krefter.

– Vi fikk svar fra kjøperen for et par dager siden, og de har akseptert vårt tilbud på 150.000,-. Det føles ubeskrivelig urettferdig at man som privatperson skal ha et slikt ansvar i slike tilfeller som dette og at rettssystemet er så uforutsigbart - men allikevel godt at en nesten to år lang tvist ser ut til å kunne "avsluttes" og de meningsløse utgiftene endelig kan stopp, sier Camilla Loe-Dahl.

Loe-Dahl forteller at usikkerheten har vært det værste ved denne sdaken, men at den økonomiske usikkerheten og ansvarsforholdet har tært noe voldsomt på.

– Før vi har mottatt regning fra Takstmann og vår nye advokat, har utgiftene fra vår side rukket å bli: 312.791,70, uten å ha vært i retten. Av dette er 221.070,7 betalt av oss. Kjøperen har i tillegg fått 36.000,- for salg av motor nr.1. Utover dette har vi hatt diverse utgifter til parkering, diverse kjøring Tønsberg, Skedsmo, Stokke, Drammen, Holmestrand, Oslo og omegn + telefonutgifter og rekvisita, sier Loe-Dahl.

Hun tør ikke tenke på hva denne summen ville vært om hun skulle regne inn antallet arbeidstimer de har lagt ned i sakens anledning.

 

Kortversjonen

Kortversjonen er som følger: To timer etter at kjøperen av båten deres dro fra hjemmehavnen i Asker, stoppet motoren. Kjøperen skjønte raskt at noe var galt. Båten ble buksert inn til havn i Sætre av Redningsselskapet. Her ble den liggende i påvente av inspeksjon for å finne ut hva som var galt. En representant fra Falken ble tatt om bord umiddelbart av kjøper, og konkluderte med et ødelagt lager i turboen.

Allerede her begynte problemene for selgeren, og for kjøperen for den del. Men i dette tilfellet er det selgeren som forteller sin historie. Loe-Dahl ville så raskt som mulig til i båten med en egen mekaniker, fordi de føler at det er både rett og riktig i forhold til videre ansvar og eventuelle krav som blir berørt av kjøpsloven. Men dette viser seg å ta litt lengre tid enn planlagt på grunn av at vi da skriver 29. mai 2009, og alle mekanikere og marinaeiere med båtkunnskap er fullt opptatt med vårklargjøringer for egne kunder. Kjøperen bestemte seg da for å ta båten til Båtsenteret A/S i Holmestrand, som er Yanmar forhandler. Motoren som stod i Scand Balticen, var en Yanmar 6 LPA-STP 290 hk, og var på dette tidspunkt fire år, og hadde gått 385 timer.

Kjøper bestilte så ny motor gjennom Yanmar-forhandleren Båtsenteret A/S, en oppgradert STP2, uten at selger var informert om dette. Selger mente at årsaken til havariet ikke var avklart og at det fortsatt kunne dreie seg om en reklamasjonssak overfor motorleverandøren. Utgiftene til ny motor ble tross alt på 320 000 kroner, og Camilla Loe-Dahl kaller den dagen regningen kom, for ”en svart dag for båtinteressen”.

Etter at krav for motor nummer to kom, og motorregningene nå var på over 600 000 kroner, skjønte Loe-Dahl at dette kunne gå riktig galt. Etter mye om og men kom etter hvert verksmesteren på Båtsenteret til at motor nummer én var havarert på grunn av at en oljepåfylling hadde skjedd for fort, og at det derfor ikke handlet om en feil på motoren og heller ingen garantisak. Noe som innebar at det da var selger som stod for feilen.

På dette tidspunkt ble takstmann og sakkyndige Geir Tørmoen kontaktet. Han har 30 års erfaring fra bransjen, og var den som best kunne bistå slik forholdene nå var blitt for Loe-Dahl. Det første Tørmoen gjorde, var å tilbakevise oljeteorien til båtsenteret ved å utføre en enkel, praktisk test, selvfølgelig i påsyn av Båtsenterets verksmester. Tørmoen stiller seg fortsatt uforstående til at ikke denne ble utført av Båtsenteret før de så bombastisk fastslo årsaken. 

Vi har forsøkt å få en kommentar fra Båtsenteret, men verksmesteren ønsker ikke å si noe om dette, og henviser oss til daglig leder. Daglig leder tar ikke telefonen, men vi får beskjed av en annen ansatt i Båtsenteret at det holder med Yanmars kommentarer i denne saken.

Slik denne saken har utviklet seg, handler det nå mer om prinsipper og hvem det er som burde ta ansvar hvis en båtmotor havarerer, enn det handler om penger og tid investert for familien Loe-Dahl. Denne summen representerte en stund langt på vei hele båtens verdi om man tar høyde for verdien av to motorer, advokatutgifter og eventuelle utgifter til sakkyndige og tester utført for Loe-Dahl.

Nekter ansvar

Yanmar sitter hele tiden på sidelinjen og nekter for at de har noe garanti- eller reklamasjonsansvar i denne saken. En av grunnene til at de forholder seg passive er at de påstår de ikke hadde mottatt noen skriftlig verkstedrapport eller reklamasjonsvarsel om havariet, og at de ikke hadde mottatt de originale kjøpsdokumentene for den første motoren. Scand er på dette tidspunkt nylig slått konkurs, men selskapet drives videre av de ansatte. Noe som vanskeliggjør prosessen for selger. Da vi ringer Yanmar om denne saken, er det ingen tvil om at den presenterte oljeteorien ikke stemmer lenger.

På dette tidspunkt hadde selgers sakkyndige/takstmann Geir Tørmoen tilbakevist alle fremsatte påstander om årsak til havariet i motor nummer én. Yanmar hadde, og har fortsatt, problemer med å påvise en årsakssammenheng. Fra Yanmars side har i alt tre fagpersoner vært involvert i denne saken, men det er ettermarkedssjef Ole Løken som etter hvert tok over kommunikasjonen med Loe-Dahl.

– Vi kan godt se at denne saken har utviklet seg helt forferdelig for familien Loe-Dahl. Vår forhandler gjorde en feilbedømming av årsakssammenhengen, det er det ingen tvil om. Men slik vi ser det, er det også andre som har gjort feil i denne saken. Loe-Dahl burde for eksempel avvist saken i starten. Det var ikke hun som bestilte ny motor av vår forhandler, det var det ene og alene kjøperen som gjorde uten at Loe-Dahls navn var oppe i det hele tatt. Derfor ble dette heller ikke noen sak fra vår side før motor nummer to havarerte. Dermed mener jeg hennes advokat burde fortalt henne at da frasa også kjøperen seg retten til å søke regress for utgiftene overfor Loe-Dahl. Jeg konstaterer at dette fortsatt ikke har skjedd, sier Ole Løken i Yanmar.

Du kan laste ned hele saken som PDF gratis om du er abonnent, eller kjøpe den via vårt artikkelarkiv.