Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Har brukt over fire år på eget båtmerke

Erik Ravne Andersen fra Drøbak har i årevis støpt Goldfish. Nå viser han frem sin egen båt Seaside 26 under Båter i Sjøen.

Publisert

En tålmodig kone og snille barn, har gjort det mulig for Erik Ravne Andersen og holde på med båtbabyen sin gjennom snart fire og et halvt år. Så lang tid tar det i følge Andersen å utvikle noe eget når alt skal gjøres på fritiden, og kapitalen befinner seg på lønnskonto og sparegris. Til daglig er han å finne i støperiet til Peko Marine i Drøbak som blant annet støper for Goldfish.

Nå står han for første gang på båtmesse med egenprodusert båt. En elegant daycruiser som er klassisk i linjene. Vi ser et klart slektskap med  eldre amerikanske muskelbåter, men Seaside 26 er ingen utpreget muskelbåt ut fra dagens standarder. Her står det en Yanmar 220 hk på aksling, som gir båten en toppfart på cirka 32 knop.

Båten er spekket med mange fine detaljer. Pantryet kan skyves inn i sittekonsollen midt i båten. Bord og ekstra puter er gjemt i skrogsidene, det samme er søppelbøtta. En stor kjøleboks har fått plass i akterbenken. Forpiggen er ikke stor, men det er blitt plass til en dobbeltkøye og et mindre toalettrom.

-Får jeg solgt et par båter nå under utstillingen vil jeg lettere kunne starte helt egen produksjon, og kanskje til og med bli båtbygger på heltid, sier Ravne Andersen.

Lengde, cm: 8,08 m

Bredde: 2,65 m

Vekt: 2100 kg

Dyptgående: 0,75 m

Byggemateriale: Glassfiber

CE-kategori: C

Konstruktør: Erik Ravne Andersen

Produsent: Seaside Båtservice

Anbefalt motor: Yanmar BY 220 hk

Fartseksempel: 32 knop

Drivstofftank: 210 liter

Ferskvannstank: 100 liter

Septiktank, ltr: 50 liter

Antall sitteplasser: 7

Ant. køyplasser: 4

Ant. lugarer: 1