Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Halve båt-Norge uten forsikring

Flere hundre tusen fritidsbåter raser rundt uten å ha tegnet ansvarsforsikring. – Båtføreren risikerer å bli gjeldsslave resten av livet, sier Jack Frostad i If Skadeforsikring.

Publisert

Av i overkant av en halv million fritidsbåter i Norge er bare 300.000 av dem forsikret. I motsetning til bil er ikke båtførerere pålagt obligatorisk ansvarsforsikring.

– Vi har mange som kjører båt uten forsikring, og de tar en stor risiko, sier informasjonsdirektør Jack Frostad i If skadeforsikring til Båtliv. Han mener det må endringer til.

Følg med på hva som skjer. Meld deg på Båtlivs nyhetsbrev

Liten båt, stor skade

 Et av skeptikernes hovedargumenter mot obligatorisk registrering av fritidsbåt i sin tid, var at dette er første skritt mot obligatorisk båtforsikring med objektivt ansvar. Men hva skjer egentlig, om man kjører båt uten ansvarsforsikring og man skulle være uheldig å skade noen for livet? Er skaden ditt ansvar risikerer du å bli erstatningspliktig resten av livet. Hvis den uforsikrede skadevolderen ikke har økonomi til å ta dette på egen lommebok vil den skadelidende i verste fall ikke få  utbetalt erstatningen som skal sikre et mer normalt liv.

– Mange av båtførerne kjører med viten og vilje uten ansvarsforsikring. Dette er risikosport, sier Jack Frostad i If skadeforsikring. Han påpeker at man kan gjøre stor skade også med liten båt.

– Selv barn i en liten jolle med 9,9 hester kan kjøre på en som bader eller en kanopadler. Erstatningsansvaret overfor en tredjepart er uavhengig av om du har ansvarsforsikring eller ikke, sier Frostad.

Krever et båtregister

Skal ansvarsforsikring bli obligatorisk for fritidsbåter som for bil må myndighetene gjøre et vedtak om tvungen forsikring.  Men etter at regjeringen fjernet obligatorisk registrering i båtregisteret for få år siden, skal det mer til for at det blir obligatorisk ansvarsforsikring.

– Første skritt må jo være at alle fritidsbåter som skal omfattes av en eventuell forsikringsplikt  må være registrert, sier Frostad. Han mener at det absolutt er nødvendig å ta temaet om obligatorisk ansvarsforsikring for båteiere igjen.

– Det er blitt mer aktivitet på sjøen, båtene går raskere og de er blitt større, sier Frostad.

 FNH har tidligere jobbet for en slik innføring, men har nå nærmest gitt opp å få forståelse hos politikerne.

– Den politiske viljen til obligatorisk ansvarforsikring er ikke til stede, sier kommunikasjonsdirektør Leif Osland i FNH. Han påpeker at det ikke er mange forsikringsordninger som er obligatorisk i Norge og at det er stor politisk tilbakeholdenhet om å gjøre noe obligatorisk.

Stortingsrepresentant Steinar Gullvåg (Ap) sier til Båtliv at tiden ikke er moden for å vurdere obligatorisk båtforsikring.

– Først må vi få på plass et obligatorisk småbåtregister og et båtførerregister, for det må vi under ale omstendigheter ha hvis vi skal vurdere obligatorisk forsikring. Jeg tror derfor det er for tidlig å diskutere båtforsikring, sier Gullvåg.

Hva mener du: Bør båtforsikring være obligatorisk? Gi din stemme på VG-nett