Grand Banks Eastbay 44

Plantegninger
SALONG: Klassisk utforming med masse plass og kvalitetsintrykk i toppklasse.
KLASSISK MOTORBÅT: Stort, vertikalt ratt og stor avstand mellom ratt, hendler og brytere viser at denne båten ikke er bygget for virkelig aktiv kusking. De ulike bryterpanelene kunne nok vært mer eleg
HØYT OPPE: Den lave dørken gjør at førerposisjonen er hevet og fothvilere må til. Vi hadde foretrukket en mer konvensjonell løsning.
MASKINROM: Hele akterdekket heves hydraulisk. En liten «luke i luken» gir rask adgang til oljesjekk. Også filtre og lensepumpe er meget lett tilgjengelige i det ryddige maskinrommet. IPS 600 er foreløpig eneste alternativ.
BABORD SIDELUGAR: Denne største av de to gjestelugarene er meget innbydende. Merk dekoren på bakveggen.
REDERLUGAR: Også i forpiggen er layouten tradisjonell, bortsett fra at plassen er mye bedre enn selv et vidvinkelbilde gir inntrykk av.
ETT AV TO: Begge baderommene har dusjkabinett, men det er ikke direkte inngang fra rederlugaren. På bildet ser vi babord bad.
LUFTIG: Også badet på styrbord side er romslig og meget komfortabelt.
PANTRY: På testbåten var pantryseksjonen montert bak førerposisjonen. På en båt som brukes slik nordmenn gjerne ønsker bør enkelte smådetaljer endres.
AKTERDØR. Grand Banks var valgt en svært så tradisjonell løsning for døren ut på akterdekket. Den foldbare teakdøren er vakkert bygget.
ANTISKLI: Fordekket er enormt og teaken klokt nok begrenset til akterdekket. På sikt vurderer Grand Banks å ta i bruk alternative materialer til Burma-teaken, selv om materialene skal være sertifisert
BRED TRAPP: Nedgangen til lugarseksjonen.
LINJELEKKER: Designet er åpenbart inspirert av klassiske motorkryssere fra New England.
ELEKTRISKE VINDUER. Både sidevinduene og det største aktervinduer kan senkes helt ned.
HAVGÅENDE: Med klasse A-sertifisering er og 2200 liters dieseltanker er Grand Banks Eastbay 44 en ekte havkrysser.
SKANDEKK: Brede sideganger og høye, trygge rekker gjør det lett å bevege seg rundt på båten, også i høy fart.
HAVGÅENDE: Med klasse A-sertifisering er og 2200 liters dieseltanker er Grand Banks Eastbay 44 en ekte havkrysser.

Sofistikert havkrysser

Grand Banks Eastbay 44 er svært elegant og temmelig rask. I tillegg er nyheten en ekte, havgående luksuscruiser. Slik skapes en nokså unik båt. Men herligheten koster.

Publisert Sist oppdatert

«Understatement» er engelsk utrykk som ikke lar seg oversette helt lett. Grand Banks Eastbay 44 kan være et fysisk eksempel på hva ordet betyr; avmålt, elegant og påkostet, men utvendig sett ganske nøktern. Hypermoderne og samtidig svært tradisjonell. Klassiske linjer kombinert med store fartsressurser. En diskret båt som vekker mest oppsikt blant de som virkelig er interessert i tradisjonell båtbygging.

Nyheten er dessuten mer midtatlantisk enn trawlerne som i alle år har gjort at den opprinnelig Hong Kong-baserte båtbyggeren har blitt regnet som en vaskeekte amerikaner. Men amerikansk har Grand Banks faktisk aldri vært, og nå er selskapets base i Malaysia, der også båtene bygges. Dessuten er altså trawler-designet stort sett borte til fordel for en slags raffinert østkyststil iblandet et solid europeisk preg.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER