Pål Virik Nilsen gir praktisk opplæring i hastighetskjøring.
Pål Virik Nilsen gir praktisk opplæring i hastighetskjøring.

Lær å føre båten av en proff

Myndighetene vil innføre krav om sertifikat for å kjøre båt i over 50 knop. Her viser Pål Virik Nilsen deg hvordan du skal kjøre raske båter.

Publisert Sist oppdatert

Fra neste år av må de som eier båter med toppfart over 50 knop, eller vannscooter, gå gjennom opplæring og ta et eget høyhastighets sertifikat. Samtlige partier på Stortinget har nylig gått inn for et slik krav. Per i dag er det ikke forskjellig båtførerprøve for dem som kjører en snekke som kun går i fem knop, og RIB'ene som går i 70 knop.

Båtmagasinet Båtliv har vært med , Pål Virik Nilsen fra Sandefjord ut på sjøen for å lære mer om båtkjøring i høy hastighet. Den tidligere tidligere verdensmesteren i Formel 4 jobber nå med høyhastighetssertifisering hos Redningsselskapet.

Utstyret

Vi la ut med hans Goldfish 28 Tender med to kraftfulle og nesten lydløse 400 hestekrefters Mercury-motorer på hekken. Virik Nilsen kjenner mange verdensmestere uten pokal, som han sier. Folk som har kjørt båt i mange år, men som aldri har lært seg den rette teknikken, og som kjører på gammel vane.

Båtmagasinet Båtliv var utstyrt med videokamera som filmer 360-graders opptak. Vi gikk gjennom alt fra forberedelser, kjøring i bølger, bruk av powertrim, sving i høy fart og generelle tips og råd. På bakgrunn av Stortingets vedtak om å styrke båtføreres kompetanse på dette området, presenterer vi her Virik Nilsens gode tips og råd.

Unnamanøver

Noen ganger må man brått svinge unna, og da gjelder det å ikke få kast på båten. Alle båtførere har opplevd at noe uventet uventet dukker opp foran båten. Det kan være en drivende tømmerstokk, eller kanskje en stake som har vært skjult i skyggen av land, eller en motgående båt. Da må man reagere raskt og riktig for å unngå sammenstøt.

Bølgene

Nå kjører vi hastighet over 70 knop i havgapet utenfor Sandefjord. Det går så fort at solbrillene blåser av nesen. Du må følge årvåkent med på omgivelsene. 40 knop tilsvarer nesten 20 meter i sekundet. –Trim inn motoren for å holde baugen nede. Vi vil unngå hopp. Gi gjerne litt gass i forkant for å angripe bølgene, omtrent som en utforkjører som angriper med å hoppe litt før kulen, sier Virik Nilsen.

Powertrimmen

Riktig trim gir lavt drivstofforbruk og god komfort om bord. Likevel viser en amerikansk undersøkelse at halvparten av alle båtførere aldri rører trimmen når det kjører båt.

–Du bruker rattet, gassen og trimmen når du kjører båt, sier Pål Virik Nilsen. Rattet benyttes for å holde kurs, men også for å stabilisere båten i bølger og motvirke krenging.

Medsjø

Når du innhenter bølger kan båten begynne å vake, og i verste fall dykke forskipet ned i bølgen.

Løft baugen opp for ikke å dykke ned i sjøen du innhenter, råder Virik Nilsen. Det gjør du ved å trimme motoren ut. Generelt er det slik med powertrimmen på gasspaken at når du trimmer motorene inn går baugen ned, og når du trimmer motorene ut går baugen opp.

Båtmagasinet Båtliv hadde et større intervju med Pål Virik Nilsen. Abonnenter kan lese hele intervjuet ved å logge seg inn og få tilgang til plussartiklene våre.