God som gull, og passe «gammaldags»

Tohatsu 115 hk TLDI er utenbordsmotoren for dem som ønsker seg kjent og holdbar teknologi. Skjønt, den har et velfungerende lavtrykks elektronisk innsprøytningssystem, og så mye mer trenger man vel ikke for å kjøre både trygt og passe moderne.

Publisert

Våren 2012 monterte vi en 115 hk Tohatsu fra Loxkel på vår testbåt, en Jeanneau Marlin 6. Vi var vel vitende om at denne største motoren fra produsenten ikke hadde solgt spesielt bra i Norge, og at lite hadde skjedd med motoren siden den ble introdusert i 2007. Vi hadde året før kjørt en ukes test på samme båt med Evinrudes 115 hk. En fin størrelse på motor for denne båten, som veier 1300 kg og har et stort og vindutsatt overbygg. Likevel snakker vi om toppfart som tangerer 30-knops merket, men som liker seg best rundt 23 knop.

Markedets «underdog»

Tohatsu er og blir «underdogen» på det norske markedet i de større hk-segmentene, men har fått en hel menighet i segmentet av mindre motorer. Nettopp derfor var vi ekstra nysgjerrige på hva dette merket står for. Tidligere i livet hadde vi eid en Terhi med 25 hk Tohatsu, og den var vi meget godt fornøyd med. Langtfra den stilleste gutten i klassen, men vi hadde allerede den gang hørt mye bra om Tohatsu. Blant annet at den var foretrukket av japanske fiskere for sin holdbarhet, og at den var lettstartet i alle typer vær. Og er det noe vi har mye av i Norge, er det jo akkurat det.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 949 kroner per år

Bestill her

Powered by Labrador CMS