Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Praktisk Båtliv: Turboservice

Mindre røyk og mer futt med overhalt turbo

Det er ikke trivelig å sende en stinkende røyksky over havnen hver gang motoren startes. Bruk vinteren til en turbosjau slipper du sure båtnaboer og reduserer samtidig forbruket.

I turboladeren setter eksosen fart på et turbinhjul. Via en aksling driver turbinen så et kompressorhjul, som igjen komprimerer luften og blåser den inn i motorens forbrenningskammer. Når luften komprimeres får motoren både mer luft og mer brensel. På denne måten øker turboladeren motoreffekten med opptil 30 prosent.

Turbinhjulet og kompressorhjulet arbeider under meget høye omdreiningstall. Aksel-lagrene er av et spesialherdet hvitmetall som motstår slitasjen, varmen og de ekstreme turtallene, men etter hvert blir delene slitt. Når turboladeren har vært i drift flere sesonger bør den derfor få en service eller byttes mot en nyoverhalt enhet, helst før lagrene slites så mye at hjulene går skjevt og tar borti huset.

Vanlige hobbymekanikere har ikke nødvendig utstyr eller kompetanse til å overhale turboinnmaten, men det er mye penger å spare på å demontere turboen selv, klargjøre for montering og sette de overhalte delene på plass.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 949 kroner per år

Bestill her