Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Gjelsten og co legger ut på ørkenvandring

Det var mange bekymrede norske offshorekjørere etter Arendal. Spirit of Norway får det tøft med å ta igjen seiersmaskinen Victory 77 fra Dubai. 26 poeng skiller de to båtene foran helgens Scandinavian Grand Prix i Oslo.

Publisert

Sirkus Scandinavian Grand Prix og Offshore klasse en er i byen, og til helgen skal den norske spiriten gjøre nok et forsøk på å hamle opp med vinnerteamene fra Dubai og Qatar. I Arendal var det bare en av fem ”norske” båter som fullførte løpet.

Til helgen braker det løs i indre fjord. Mens trekkfuglene putter propper i ørene og legger seg flate ute på holmene i fjorden, blir Aker brygge og indre fjord skueplass for fugleberg av folk. 7 ganger tidligere har båtsportens Formel-1 vært arrangert i Oslo indre havn, og mange aktører har ønsket dette arrangementet tilbake til Oslo.

    Det har vært en lang vei frem for arrangørene av Scandinavian Grand Prix i Offshore klasse-1 i Oslo. Løpet bli fulgt med argusøyne av alle. Noen fordi de elsker fart og spenning, andre fordi de mener dette er å ”leke” med miljø- og fuglelivet i indre Oslofjord. Dette sammen med mye økonomisk kaos gjør at løpet ikke har gått i Oslo på tre år.

    I motsetning til Norwegian Grand Prix i Arendal har arrangørene i Oslo vært nødt å lagt ut på en ørkenvandring for å overbevise både myndigheter og interesseorganisasjoner om at dette har livets rett. Til helgen blir det målgang for både båter og arrangører, som håper på at Oslo igjen skal bli fast arrangør.

    En bokstavelig ørkenvandring blir det også for fjorårets suverene VM-vinner Bjørn Rune Gjelsten og Steve Curtis i Spirit of Norway 10. Med bare 12 poeng på to runder ligger de 30 poeng bak Victory 77 fra Dubai. I timene etter at det miserable løpet i Arendal var et faktum brukte sjef Gjelsten lang tid i ”garderoben” med teamet sitt. Ut fra stemningen i og rundt depoet like etter at båten var løftet ut av vannet, ble det ikke delt ut mange roser på det møtet. Mye tyder på at det nye kjølevannsystemet som ble montert i vår, blir byttet ut mot det gamle. I Arendal ble båten fylt av vann, og måtte bryte løpet, men fikk det godkjent fordi de hadde gjennomført 70 prosent når de brøt.

    Bjørn Rune Gjelsten og Spirit of Norway 10 åpnet med 5.plass i årets første runde av Class1 World Powerboat Championship, og fortsatte med en 6.plass under andre runde i Arendal. Skal Gjelsten og Curtis ha en sjangs på samennlagtseieren i år må de få det til å fungere i Oslo. Med det presset som nå hviler på de beste norske båtene, kan det bli riktig så underholdende kjøring.

Jotun står uten poeng i denne resultatlisten. Men et sindig system for beregning av poeng gjør at både Jotun og Spirit står uten sine motorpoeng i den offisielle resultatlisten fra Scandinavian Grand Prix. Det vil si man oppnår ekstra poeng om man gjennomfører flere løp med samme motoroppsett.

    Vinnerne av fjorårets løp i Arendal, Christian Zaborowski og Jørn Tandberg i Jotun, kjørte i år målbøya i senk og måtte bryte etter bare to runder. Båten kom til depoet med skjev propellaksling og laminatskader. Dette er nå i orden, men teamet sliter fortsatt med å få det til å gå fort nok.

I følge Pilot Zaborowski skal man nå ”langt ut på jordet” for å finne løsninger som fungerer. Mer folkelig sagt handler det om å finne et motor- og giroppsett som fungerer ut fra prøving og feiling, og ikke hva alle synere og forståsegpåere har av vettuge og uvettuge innspill. Båten har vist bedre og bedre resultater på trening denne uken utenfor Larvik, men pilot Zaborowski sa til Båtliv i dag tidlig at han fortsatt ikke er fornøyd.   

      

Her er stillingen foran løpet i Oslo 12.august i følge de offisielle sidene til Scandinavian Grand Prix i dag.

1    Victory 77    42 pts

2    Victory 7    31 pts

2    Qatar 96    31 pts

4    Spirit of Norway 10    12 pts

5    Quatar 95     13 pts

6    Foresti & Suardi    9 pts

7    Seveneleven 18     7 pts

7    Spirit of Norway 20    7 pts

9    Negotiator    4 pts

Her er programmet for arrangementet:

Friday, 10 August

09.00 - 11.30 Technical Scrutineering

09.00 - 12.00 Fuel Available

10.30 Team Managers' Briefing

11.00 - 16.00 Cranage available

12.00 - 14.00 Official Practice (on racecourse)

16.30 Official welcome reception

19.30 Drivers' Briefing

Saturday, 11 August

09.30 - 17.00 Cranage Available

08.00 - 12.00 Fuel available

10.30 - 12.30 Official Practice (on racecourse)

14.30 POLE POSITION START

Sunday, 12 August

08.00 until the end of the Event Cranage Available

10.30 - 12.30 Official Practice (on racecourse)

13.30 Boats must be launched into the Wet Pits

14.10 Boats may leave pits for muster area only

14:20 Pits Close

14.30 GRAND PRIX START

After Finish Grand Prix Prize-giving Ceremony on the podium

After Prize giving Press Conference