Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Gjelsten fortsetter i Offshore-1

Bjørn Rune Gjelsten trekker seg ikke fra årets sesong i Offshore klasse-1 slik han truet med å gjøre etter siste VM-runde i Romania. Da var han fly forbannet på flere av konkurrentene som han mente kjørte både grisete og taktisk.

Publisert

Etter det løpet i Romania siterte vi Bjørn Rune Gjelsten på følgende uttalelse:

    - Løpet i helgen var uakseptabelt. Sporten har mistet all form for sportsånd, og får det ikke konsekvenser legger jeg opp. Victory-teamet tar alle midler i bruk for å slå oss. De gjorde det samme under VM-runden i Hellas tidligere i år. Da fikk jeg en unnskyldning.

    Han har ikke fått noen ny unnskyldning nå, og står for alt han tidligere har sagt om både kompis- og grisekjøring under forrige runde i Romania. Han sier sporten sliter med regler og sanksjonsmuligheter når båter tar seg til rette og kjører farlig. Likevel har han vurdert sin rolle i dette sirkuset som så viktig, at skulle han trekke seg nå vil det oppfattes som helt feil for alle involverte i sporten.  

    -Victory 7 som vi føler kjørte farlig og til tider taktisk har fått tildelt to gule kort og ekstra longlap i neste løp. Personlig mener jeg de skulle bli diskvalifisert for resten av sesongen, sier Gjelsten til Båtliv.

    Uttalelsen betyr at Gjelsten og Curtis stiller med et fandenivoldsk utgangspunkt i neste løp. Skal de ha noen sjanse i sammendraget må de kjøre alt det remmer og tøy kan holde. Samtidig må de håpe på at Dubaibåten Victory 7 holder seg til spillereglene. Får den ett gult kort til blir den disket fra VM.

    Gjelsten og Curtis har vunnet alle polepositionkjøringene så langt og ligger først i den delen av mesterskapet. Det var også faktum i Romania, og da finner Gjelsten det merkelig at de skal få problemer straks de kjører ordinære løp med hele feltet samlet.

    -Vi vet at våre klager etter løpet i Romania er blitt tatt alvorlig innenfor IOTA systemet. Sheikh Al Thani i Qatar 96, lå like bak oss i starten å kunne se all den grisete kjøringen som foregikk. Han har tatt opp vår sak i styre og stell. Selv føler jeg det blir patetisk om jeg skulle bruke min stemme i denne sammenheng, sier Gjelsten. 

    Det er likevel et stort men. Bjørn Rune Gjelsten er per i dag ikke frisk nok til å kjøre løp. Ette snurringen i Romania fikk han seg en alvorlig knekk i både rygg og nakke. Dette er på vei til å bli bedre, men som han sier det selv, skulle han kjørt løp i morgen måtte han trekke seg. Om fjorten dager mener han likevel skaden skal være så mye bedre at han kan starte.

    På spørsmålet om han nå er blitt nervøs for å kjøre sier han et bestemt nei. Men han stiller spørsmål ved om det er rikitg at til dels uerfarne kjørere får sette seg om bord i båter med potensiale til å kjempe helt i toppen.

-Det er ikke for nybegynnere å kjøre tøft med det ustyret vi disponerer. Erfaring er viktig når du sitter om bord i en båt med så mye krefter. Det er det ikke alle som tar like alvorlig, sier Gjelsten.

    Spirit of Norway befinner seg nå i Italia for en total gjennomgang etter skadene fra snurringen i forrige løp. Det er både strukturelle skader på båten og på det ene drevet. De fikk revet av spoilere både foran og bak på båten.

    Bjørn Rune Gjelsten sier at det ikke blir tatt noen avgjørelser om hva som skal skje videre med Spirit of Norway og BRG-Racing etter denne sesongen. Den avgjørelsen blir tatt etter siste løp i Dubai. Og hva som skjer om han trekker seg som aktiv vil han heller ikke spekulerer i nå. Han har ingen kommentar til hverken salg eller engasjement i forhold til sporten før sesongen er over.

    Avgjørelsen om å fortsette ble tatt så seint som på fredag, og nå sier Gjelsten at det er full fokus på de gjenværende rundene.