Giramar satser på bobåter

Både nederlandske bobåter i stål og australske luksusbåter blir nå å få i Leangbukta i Asker.

Publisert Sist oppdatert

Giramar ligger i sluttforhandlinger om agenturet på Linssen, som produserer reale bobåter i stål i størrelsen fra 30 til 50 fot.

Les også: Gode dager hos Linssen

Samtidig er det klart at Giramar også har fått agenturet på australske Maritimo. Dette er luksusbåter fra 50 til 70 fot, som daglig leder

Harald Korn i Giramar på Storbåtmessen 2018.

Harald Korn i Giramar mener vil konkurrere med båter som Fairline, Princess og Azimut.

Maritimo tilbyr både kupé og flybridgebåter, og noe av det spesielle med flybridge-modellene er at flybridgen er lukket. – Det kan jo være praktisk når det er surt og kaldt på sjøen, sier Korn.

Han mener også at Linssen med sine robuste og saktegående stålbåter, hvor nesten alle modellene tilbys som enten Sedan eller akterkabin, har framtiden foran seg. –Folk blir stadig mer bevisste på støy og drivstofforbruk, og jeg tror vi vil få se flere deplasementsbåter med dieselelektro-løsninger i tiden som kommer, sier Korn.

Les også: Kremen av nederlandske yachter (for abonnenter)

Familie

Han legger ikke skjul på at det har vært tøft å etablere seg som nykommer i en konservativ bransje, der mye av lønnsomheten ligger i gjensalg og oppsalg til eksisterende kunder, men mener at han nå har funnet oppskriften til å lykkes.

–Vi vil konsentrere oss om å selge båter fra familie-eide bedrifter med langsiktig perspektiv, forteller han til Båtliv. Giramar har også agenturet på franske Rhea, amerikanske SeaRay, norske Hydrolift. Selskapet kutter ut XO, som ikke passer inn i filosofien om familie-eide båtprodusenter.

Giramar importerer både seil-  og motorbåter, og hovedproduktet er seilbåter fra franske Beneteau. Nå er Giramar også blitt forhandler av utenbordsmotorbåtene til Beneteau. I seilbåtmarkedet utvider de porteføljen med østerrikske Sunbeam.

–Klarer dere å følge opp alle disse modellene i praksis?

–Vi skal selge 12-15 seilbåter hvert år og 12-15 motorbåter hvert år, og kommer til å ha hovedfokus på Beneteau, Linssen, Rhea og SeaRay, sier Korn.