Kommentar

KJØP: Snart kan du kjøre Navionics-kart på Garmin-plottere.

Sjakkspill om båtelektronikk

Garmin kjøper Navionics og får et strategisk overtak på konkurrentene.

Publisert Sist oppdatert
OVERRASKET: Hans Christian Grande ble overrasket over oppkjøpet av Navionics, men har tro på at Garmin kan løfte kartprodusenten.

Garmin har vært selskapet som har gått sine egne veier. De har utviklet egne kart, Blue Chart, og har påstått at det gir bedre integrasjon mellom software og hardware. Det er ikke noe tvil, kart er en meget viktig del av dagens båtelektronikk. Navionics er i dag det foretrukne kartsystemet på markedet, et kartsystem Garmin har nektet sine kunder å bruke, men gledet Raymarine, B&G og Simrad-brukere.

LES: Overraskende oppkjøp av Navionics

Forbrukerne kan bli tapere

Garmin vil forsette å utvikle Navionics, så på kart sikt vil ikke forbrukerne merke så store forskjeller. Navionics vil nå sikkert også få bedre mulighet for å utvikle seg. Problemet er Navionics har vært en uavhengig kartprodusent. Nå må Raymarine og Simrad forholde seg til et produkt eiet av en konkurrent. Det er tvilsomt om det blir populært. På sikt kan det bli at Garmins kunder nå får flere valgmuligheter, mens forbrukere med Raymarine og Simrad får et dårligere tilbud.

LES: Lag kartene mens du går

Gir C-Map en sjanse

I dag har brukere av Raymarine og Simrad muligheter for å kjøpe kart fra flere leverandører. C-Map er ett alternativ som nå har muligheter til å spise markedsandeler. C-Map har i de siste årene tapt for Navionics, og deres kart har blitt opplevd som tregere på plotteren enn Navionics.

Men C-Map satser. Kartprodusenten har blitt kjøpt opp av samme selskap som eier Navico (Simrad osv.) I august ble det kjent at C-Map kjøpte norske Embark, som har utviklet en plattformfri løsning som er unik. Det var forventet at C-Map ville være den foretrukne kartløsningen for Simrad, B&G og Lowrance i tiden fremover. Med oppkjøp av Navionics vil denne forventningen øke.

LES: En sommer med Embark

Maktspill

Det er ikke dybder og lengder som interesserer Garmin og C-Map, men det er den digitale kontakten med forbrukerne. Embark har som mål å bli Google Maps på sjøen. Navionics har brukere som kartlegger bunndata, og deler dette. Digitale kart vil i fremtiden bli en digital handlesplass som Garmin vil ha kontroll på.

Navionics har utviklet kart for Garmin, men dette ble dårlig mottatt av Garmin, og satte en stopper for produktet. Med kontroll over Navionics, får også Garmin større kontroll over bransjen.

LES: Gøy med sonar-kart

Raymarine alene

I sjakkspillet om fritidsbåteiere, så er det Raymarine som nå bør gjøre det neste trekk. Produsentene av kartplottere må ha kartprodusentene på lag. Akkurat nå er det Garmin som har de beste spillerne med både Blue Chart og Navionics, mens Navico har nære bånd til C-Map. Den siste store produsenten Raymarine er nå helt avhenging å spille på lag med både C-Map og Navionics, og er blitt veldig sårbar.