Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Galia 670 MC: Kompakt og knalltøff familiebåt

Da vi oppdaget Galia 670 MC på Düsseldorfmessen, været vi en salgssuksess. Holder den mål som det ultimate lille skipet for en ivrig båtfamilie som skal ta steget ut av jolla og opp i en bobåt?

Publisert

Vi var spente! Etter selv å ha hypet denne båten kraftig opp under Düsseldorfmessen tidligere i vinter, var fallhøyden ganske stor. Hvorfor var vi så euforiske i omtalen av båten? Jo, fordi den virket skikkelig bygget, hadde gjennomtenkte løsninger, og den fylte et behov blant førstegangskjøperne som det er et par tiår siden vi sist så i fritidsbåtmarkedet.

Nå skal det sies at båten ikke ble så billig som vi hadde trodd, men med en utgangspris på 428 600 for 115 hk-utgaven og uten utstyrspakken er den fortsatt meget bra priset i forhold til hva du får for pengene.

Tryggheten selv

Å kalle Galia 670 MC for en kjøremaskin vil være en mild overdrivelse, men båten oppfører seg som både krigsskip og racerbåt om vi er i det rause hjørnet. Det vi mener å si er at dette er en båt med et stort potensial på mange måter. Skroget tåler godt enda flere hester enn de 150 som stod på hekken da vi prøvekjørte. Den er derfor priset med motor helt opp til 250 hk.

Det var mer enn nok motorkraft til å skyve den kjapt opp i plan med én person om bord. Vi klarte en toppfart på 33 knop med et forbruk på 56,5 liter per time og 5000 omdreininger. Vi repeterer oss selv hele tiden med Evinrude, og sier vi gjerne skulle sett maks turtallsgrensa oppnådd på 5500 omdreininger. Da måtte vi valgt en annen propell, og det er ikke sikkert at det vil gitt noen fartsøkning. Vi vurderer 33,0 knop som meget bra for en båt med denne vekten. Optimalisert cruisefart på Galia 670 MC mener vi ligger på cirka 4200 omdreininger og 25,5 knop; da ligger forbruket på cirka 29-30 liter i timen, fortsatt med én person om bord.

Se film fra prøvekjøringen (teksten fortsetter under filmen):

115 hk vil nok fungere, men med flere personer om bord (6), vil nok denne båten oppfattes som ganske treig. Forbruket vil garantert ligge gjennomsnittlig høyere enn med 150-hk- motoren på grunn av mer bruk av gassen og en gjennomsnittlig høyere turtallskurve for å få den 2,1 tonn tunge båten til å yte maks.

Grei mot familien

Utsikten fra førerplassen ute var meget bra så lenge du tok i bruk ståplaten som kunne felles ut fra veggen i styrhuset. Innvendig var utsikten noe mer begrenset, men helt ok. Foran den utvendige styreposisjonen er det en fin liten rekke å holde seg fast i. Det finnes jo ingen støttefunksjoner ellers når du står ute og kjører. Det er lett å miste balansen, det gjorde vi ved et par anledninger.

Galia 670 MC sitter meget godt i sjøen. Vi klarte ikke å få den til å slippe hekken, selv ved brå svingninger og unnamanøvrer. At den kommer lett opp i plan, er et pluss; at den går tungt og trygt i sjøen, er nok et pluss. Det forholdsvis V-formede skroget sammen med de kraftige steglistene forsterker inntrykket av at dette er en god sjøbåt. Noe som er særdeles viktig for en liten familie på tur.

Les hele artikkelen i Båtliv nummer 6 2011 som er i salg i butikkene fra 30. juni. I artikkelen kan du også lese forbruksmålinger og karakterer. Artikkelen kan også lastes ned, gratis for abonnenter og 50 kroner for ikke-abonnementer.

Spesifikasjoner:

Lengde: 6,82 m

Bredde: 2,51 m

Dyptgående: 0,56 m

Vekt: 2150 kg

Drivstofftank: 115 l

CE: C

Antall personer: 6

Pris fra: 428 600 kr m/115 hk, 533 800 kr for båt med utvendig styrekonsoll og 150 hk. Dyreste alternativ er med 250 hk, da koster den 607 600 kr.