Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Fugl Føniks med flybridge

Viksund St Cruz 395 ble den siste nylanseringen fra Viksund som familiebedrift. Noen måneder etter at storbåten kysset saltvannet for første gang var verftet konkurs. Nå har Viksund gjenoppstått under helt nytt eierskap, og den mye omtalte toppmodellen relanseres etter å ha gjennomgått enkelte oppgraderinger.

Publisert

Båtliv prøvekjørte prototypen i fjor høst, men artikkelen kom aldri på trykk grunnet konkursen. I vinter overtok Skorgenes-gründer Roar Strømsnes boet, og også storbåten skal inngå i sortimentet hos «nye» Viksund. Men i motsetning til de mindre båtene skal modellen bygges i sin helhet i Litauen for å holde prisene i sjakk.

For det var liten tvil om at båten ble dyr som norskprodusert, nesten fem millioner kroner kostet den Zeus-motoriserte, topputstyrte prototypen. Det var nok for mye, og det hjalp heller ikke på den umiddelbare kjøpelysten at båten hadde en del interiørmangler. Disse feilene ble naturligvis utbedret, men så glapp altså teppet under Viksund.

Flere detaljer ved salongen og det vel lave frontvinduet er nå endret, og på senere båter skal dørken i salongen heves. Ettersom også prisen blir litt mer håndterlig, er det klart at Viksund 395 slett ikke er en båt å kimse av, selv om modellen suverent ignorerer båttrendene som går mot mindre og rimeligere båter. Med sine 12,63 meter (41,4 fot) og en bredde på hele 4,20 meter, maskiner i grovklassen, store fartsressurser og enorm inneplass er og blir denne helplanende storbåten en dristig satsing i dagens marked, ikke ulik Grandezza 39, som også omtales i dette bladet.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 949 kroner per år

Bestill her