Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Første test med IPS mot Zeus

For første gang er Volvo Pentas veletablerte IPS testet mot MerCruisers nykommer Zeus.

Publisert

Volvo Penta leverer IPS til mer enn 100 båtmodeller verden rundt. MerCruisers nye Zeus-system har knapt nok etablert seg. Men på Ottawa River i Canada er disse to kommende konkurrentene nå kjørt mot hverandre. Testen ble gjort av Boattest.com i midten av august.

To like båter

Testbåtene var to Doral Alegria 45, testet samme dager, på samme tidspunkt på samme sted. Vi bør merke oss at denne båten ikke er optimalt designet, verken for IPS eller Zeus og at Volvo Penta har mye lengre erfaring med montering og tilpasning. Derfor understrekes det i testen at det fortsatt er for tidlig å utpeke en endelig vinner. Men tallene er likevel interessante og gir en viss pekepinn i hvordan disse to drevene yter mot hverandre.

Plassforskjell

Zeus er noe tyngre enn IPS-alternativet, men det er ikke snakk om mer enn rundt 130 kilo forskjell. Zeus tar også mer plass i motorrommet enn IPS. Zeus er i dag mer krevende å installere enn IPS, men det sies at det er kommet frem til løsninger som gjør Zeus lettere å installere for fremtiden. IPS skal også være noe billigere, men her skal de også være svært nær hverandre.

IPS godt ut

Når det gjelder maksimal hastighet går disse to båtene omtrent likt. Zeus klarte en topphastighet på 42,1 knop, med et turtall på 3440 omdreininger, mens IPS klarte 41,5 knopmed et turtall på 3565.

Boattest.com har også testet hvor langt de kommer med båten. Før denne testen fylte de tankene opp til 90 prosent. Det skrives at disse båtene har 1500 liters drivstofftank..!

Klare for langtesten klarte IPS 339 nautiske mil, mens Zeus klarte 297 nautiske mil. Når begge båtene holder et turtall på 3110 tangerer de hverandre i miles per gallon, som er 1,01, som tilsvarer 3,8 liter.

Akselrasjonen er også testet. IPS brukte 15,1 sekunder fra 0 til 30 knop, mens Zeus brukte 18 sekunder. På denne testen brukte da Zeus 12 sekunder før den var oppe i plan, mens IPS brukte bare 7.7 sekunder.

Doral Alegria 45 med Zeus

2 x 480-hp Cummins QSB 5.9

Doral Alegria 45 med IPS

2 x 435hk Volvo Penta Diesel

Se film og les mer om Zeus