STØTTE: Endre Solvang i KNBF får hjelp av Magne Rommetveit til å få saker om fritidsbåter på dagsorden på Stortinget.

Mener Sjøfartsdirektoratet må gjøre mer

KNBF-leder Endre Solvang mener Sjøfartsdirektoratet må engasjere seg mer i sikkerhet for fritidsbåter.

Publisert Sist oppdatert

– Det er mange ulykker med fritidsbåter, men fritidsbåter blir ikke prioritert høyt nok. Det burde vært flere kontroller, og sikkerhetsarbeidet vært satt mer i system, sier KNBF-leder Endre Solvang til Båtliv.

– Sjøfartsdirektoratet la ned avdelingen for fritidsfartøy og sjøvett, der underdirektør Bjørn Reppe var leder. De omorganiserte virksomheten, og nå vet vi ikke helt hvem vi skal forholde oss til, fortsetter han.

Solvang sier at han har tatt opp med Sjøfartsdirektoratet at KNBF ønsker gjenoppretting av avdelingen for fritidsfartøy, men oppfater at han ikke blir lyttet til.

For noen år siden opprettet Sjøfartsdirektoratet Fritidskonferansen, og dette oppfatter Solvang som et positivt initiativ, men han skulle ønske at Sjøfartsdirektoratet jobbet mer aktivt med å kartlegge ulykker. Ifølge Solvang bør det være rom for mer aktiv oppfølging av fritidsbåter i budsjettene til Sjøfartsdirektoratet.

I forrige utgave av Båtliv kritiserte Tore Ch. Halvorsen Sjøfartsdirektoratet for manglende innsats når det gjelder tekniske kontroller av fritidsbåter. Den tidligere båtbyggeren fra Østfold påstår at det slurves med tekniske løsninger hos mange produsenter. Sjøfartsdirektoratet svarte at man nå har trappet opp kontrollene, og prioriterer fritidsbåter.

Les også (krever innlogging): Mener myndighetene svikter båtfolket

–      For KNBF er sjøsikkerhet det viktigste. 37 dødsfall i fjor var en økning på 32 prosent. Må jobb faktabasert for å få ned ulykkene. Vi ønsker en havarikommisjon eller ulykkesgruppe, som kan kaste mer lys over årsakene til ulykkene, sier Solvang.

Totalt 1,7 milliarder til maritime satsinger hvorav 650 millioner til sjøsikkerhet i Norsk Transportplan.