Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Fremtidens motorbåt

Hybrid kan  være løsningen også for motorbåtindustrien. Frauscher har tatt frem en lekker sportsbåt med klare retrolinjer og som har både diesel og elektrisk motor.

Publisert

Dette er første gang en slik kombinasjon laget for serieproduksjon presenteres for båtindustrien. Strenge krav til støy og utslipp i alpelandene Sveits og Østerrike, gjør at nettopp disse nå ligger i front av en teknologi som flere garantert vil kopiere etter hvert. Kombinasjons pakken kan opereres på fire forskjellige måter.

Den elektriske motoren kan starte dieselmotoren, dieselmotoren fungerer som generator for batteripakken, kjøring kun på batteri og elektrisk motor, eller i en kombinasjon av elektrisk motor og dieselmotoren.

Både og

I kun elektrisk modus går ikke båten fortere enn 5 knop, men det gir deg til gjengjeld en 100 prosent stille båt som vil bli elsket av alle naboene i gjestehavnen. Skulle du få bruk for mer kraft er det bare å vri på tenningsnøkkelen så starter dieselmotoren og båten blir til en racerbåt.

Kombinasjonsbruk fungerer slik at den supersterke elektriske motoren vil gi ekstra kraft til dieselmotoren. Fabrikken kaller denne kraften ”Boost Mode”. Dette øker akselerasjonen og gir en mer økonomisk gange på hovedmotoren.

Egen kommandosentral

Båten styres via en spak og en ”kommandosentral” på instrumentpanelet som erstatter gir og gass hendelen slik vi er vant til å se den i dag. I kontrollenehet ligger all informasjon tilgjengelig elektronisk om hvordan du kjører, hva forbruket av strøm er til en hver tid. Båten kan leveres med  flere dieselalternativer fra 75 til 300 HK.

Båtliv kommer tilbake med en test av systemet senere i vår. I mellomtiden kan du sjekke ut mer på deres hjemmesider.

www.frauscherboats.com