Båtliv for dummies

Å legge til i fralandsvind

Når vinden blåser vekk fra brygga, gjelder det å fortøye raskt. Se vår video av hvordan det gjøres.

Publisert

Gruer du deg til å gå til havn? Øvelse gjør mester, og her er noen enkle tips for tillegging når båten blåser vekk fra brygga. Da gjelder det å fortøye raskt. Motorbåter har ofte stort vindfang og vinden tar over styringen når farten blir lav.

Vind og strøm er to faktorer du alltid må tenke på ved tillegging, for begge deler beveger båten. I praksis er det særlig vinden du må sjekke: Hvor mye blåser det, og i hva er retningen på vinden?

Le side

Her går vi opp til en flytebrygge hvor vinden blåser på tvers av bryggas retning, og vi legger til på le side, det vil si på den siden hvor vinden blåser oss vekk. Da må skipper gå litt bestemt inn på skrå mot brygga, og svinge langs med brygga når han er opptil denne, og gasten kan hopper i land med fortøyningen. Ofte er det lurt at gasten står midtskips, der båten er bredest, når man går til kai longside på denne måten.

Gasten kan ikke stå på brygga å klø seg i hodet eller lure på hvilken knute som skal benyttes i en slik situasjon. Nei, da gjelder det å gjøre fast fort, ellers driver båten bort. Begynn gjerne med akterfortøyningen. Skippern kan da kjøre rolig forover etter at akterfortøyningen er gjort fast, og fordi båten henger fast akter, vil dette dytte baugen inn.

Om det blåser mye, og er trangt mellom båtene, kan det være fornuftig å gå inn med baugen først, gjøre fast forfortøyning og så hive i land en akterfortøyning og trekke inn hekken, og eventuelt hjelpe til litt med å gå akterover om det blir for tung med muskelkraft.

Her er det ikke mye vind, men likevel ser du på droneopptaket at båten ganske raskt driver vekk fra brygga med baugen etter at akterfortøyningen ble gjort fast. Og for å være helt ærlig, jukser skippern litt med baugpropellen for å dytte baugen inn her.

Spring

Når du har fått båten inn til brygga, kan du fortøye ordentlig, og det betyr fortøyning forut og akterut samt spring. Mange slurver med springene, og det straffer seg med rykk og napp i fortøyningene, og i verste fall blir båten liggende å hugge mot brygga. Husk at det er litt tidevann også her hjemme, og fortøyningene må ha litt slakk så båten kan følge vannstanden. Fortøyningene bør ha en viss lengde, legg gjerne spring fra baugen og helt akter til hekken, og forover fra hekken til baugen. Det er springene som sørger for at båten ligger fint langs med kaia, og først når båten ligger pent parallelt med brygga er manøveren ferdig.

Springene er også effektive for å manøvrere inn og ut fra brygger uten baugpropell. Legger du et spring fra baugen og akterover, og gir maskin forover vil hekken dyttes ut. Legger du et spring fra hekken og forover og gir akterover vil baugen dyttes ut. Slik kan man komme fri fra trange situasjoner uten baugpropell.

Suksessfaktorer ved tillegging:

Forbered manøveren med mannskapet

Ta hensyn til vær og vind

Gjør klar fendere og fortøyninger i god tid

Vær rask med å fortøye, øv på pålestikk og halvstikk på forhånd