Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Folkebåt til gibortpris

Båtliv kåret Dolmøy 23 til det beste kjøpet på Sjøen for Alle i vår. Nå var tiden kommet til å teste våre egne påstander i en liten kuling mellom Hitra og Frøya på trøndelagskysten.

Publisert

Dolmøy 23 har en prislapp på 169 000 kroner pluss motor (messepris 159 000). Den er utviklet for sjøfiske under tøffe forhold, og med tyske turistfiskere som en av målgruppene. 23-foteren er tegnet av Anders Hoff på Hitra i Sør-Trøndelag, men produseres i Polen. Båten ble kåret til messens beste kjøp av Båtliv under messen Sjøen for Alle i vår. I oktober var tiden inne for å reise til Hitra for å teste om billige båter er ”billige”? Svaret fikk vi i liten kuling i de tøffe sjøene mellom Hitra og Frøya ytterst i Trondheimsfjorden.

Små forandringer på gang

Dolmøy 23 fremstår som tung og trygg. Den er full av enkle men funksjonelle løsninger for fritidsfiskeren. Dette er ikke en overnattingsbåt, men du kan stenge de verste kulingbygene ute ved å dra igjen kalesjen i akterenden av styrhuset. Den leveres med full lanterneføring og elektrisk lensepumpe i dobbeltbunnen. I tillegg er det to store selvlensere i akterenden av dekket.

Ved en tidligere prøvekjøring, på flatt vann i indre Oslofjord, påpekte vi en enerverende støy fra sammenføyningene mellom store vindusflater og metallstigen som holder taket på plass. Dette var ikke gjort noe med på testbåtene vi kjørte på Hitra, men konstruktør Hoff hadde uken før vi kom, vært i Polen med nye tegninger på båten. En tykk glassfiberstolpe med et syrefast metallrør innvendig i bakkant av styrhuset skulle erstatte klatrestigen. Stigen, som er ment for å komme opp på taket for å sette på plass fiskestengene, blir flyttet bak førerplassen. De nye utgavene blir også utstyrt med en utrekkbar doløsning i forkant av kabinen. Denne vil gå under fordekket.

Hoff har også planer om å gjøre en utgave som er mer handikapvennlig. Det vil si han ønsker å åpne akterenden mer, slik at folk i rullestol kan komme lettere om bord. Ved å gjøre dette mener han også båten kan egne seg i redningsøyemed for mindre hjelpekorps langs vår langstrakte kyst. 

Best med mindre motor

Den lille stråkjølen gjør at denne båten virker tung og trygg i vannet. Den er helplanende, med deplacementbåtens egenskaper. Den skjener likevel ikke av sted på kjølen slik mange halvplanere gjør når de overmotoriseres.

Vi kjørte Dolmøy 23 med tre motoralternativer. 150 hk Evinrude E-TEC, 100 hk Selva og 90 hk E-TEC. En perfekt mulighet til å finne ut av hva som passer båten best, og hvordan en og samme båt reagerer på forskjellige motorer.

Vi trodde veldig på 150 hk, dette var jo tross alt en ”stor båt”, men nei. På flatt vann ville vi nok blitt lurt til å tro at dette gikk styggfort og var en perfekt løsning. Men, når du skal ut i liten kuling med uforutsigbar sjø, ble båten alt for ubalansert. 150 hk utgaven gjør nesten 40 knop på flatt vann, vi klarte ikke mer en 33, og da holdt vi på å slå oss i hjel. Tyngden bak gjorde at den landet med bunnen rett i neste bølge i stedet for å skjære gjennom. Forskipet på Dolmøy 23 er nemlig ganske skarpt.

Vi fikk svaret når vi gikk ned til 90 hk utgaven. Her fikk vi plutselig en båt som harmonerte med elementene. Med 90 hk makset vi 29,2 knop og den farten kunne vi holde gjennom bølgene uten problemer.

Påstandene våre står

Som alle andre båter vi prøvekjører, er vi ydmyke til hvordan båtene oppfører seg under forskjellige forhold. Alle båter trenger tilvenning!  Slik var det også med Dolmøy 23. Etter to dager om bord, i forskjellig vær, ble vi faktisk veldig glad i båten. Våre påstander fra Lillestrømessen sist vår, har vi ingen problemer med å stå for. Mange sier at du få det du betaler for, men denne gangen synes vi faktisk at vi fikk litt mer.

Fakta:

Lengde: 701 cm

Bredde: 245 cm

Vekt: 1100 kilo

Sitteplasser: 6

Fart: Fra 15 til 40 knop

Doløsning og hel bakvegg kommer

Motor: Utenbords 75 hk til 150 hk

Kommer i to farger: Hvit og blå og Offwhite og svart

Les mer om denne båten i BÅTLIV 9, julenummeret som ligger ute i butikkene nå.

[email protected]