Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss
Bjørge Jacobsen og Frode Sundsdal blir årets rookie-team i Arendal.
Bjørge Jacobsen og Frode Sundsdal blir årets rookie-team i Arendal.

Fire ”norske” båter til start i Arendal

Hele seks nordmenn stiller til start i Norwegian Grand Prix i Offshore klasse-1 i Arendal.

Publisert

Det har vel aldri hendt før i Offshore 1`s historie at så mange båter har norsk mannskap som under helgens VM-runder i Arendal. To av båtene har både norsk pilot og throttleman, mens to andre har norske throttlere.

Welmax har tidligere to ganger europamester Jørn Tandberg og Kolbjørn ”bonden” Selmer i cockpit. De gjorde det meget bra i fjorårets serie, og havnet på pallen flere ganger. Jørn Tandberg har vunnet i Arendal to ganger tidligere, første gang med Christian Zaborowski ved sin side, og for to år siden sammen med Inge Brigt Aarbakke.

Det nystartede teamet ferskfisken.no, stiller med to erfarne om bord, nemlig Bjørge Jacobsen fra Fredrikstad, som har en lang karriere bak seg i de fleste klasser, også i Offshore 1. Sammen med han sitter Frode Sundsdal for første gang i denne klassen. Sundsdal er likevel en meget merittert båtsportmann, og mange ganger verdensmester  i rundbaneløp i de mindre klassene. Han sitter også i Båtsportforbundets styre som president.

Zabo racing stiller med ny og spennende båt. Kanskje de største outsiderene til å kjøre seg inn til en topp-plasseering sammen med Welmax av de norske. Christian Zaborowski og Ugur Isik har brukt mye tid sammen med teamet på å bygge om den tidligere Victorybåten fra Lamborghini motorer til Mercurys racing maskiner. Flere testturer i forrige uke bekreftet mistankene om at teamet skal bli farlige i resten av årets sesong. –Vi kan i hvert fall ikke skylde på båten, sier Christian Zaborowski.

Sandefjordmannen Pål Virik Nilsen skal kjøre sammen med italieneren Giorgio Manuzzi, for Chris Parsonages team. Denne båten ble tidligere kjørt av Bård Eker og Chris Parsonage i flere sesonger, men de valgte å droppe å kjøre mer i protest mot regelverket og de stadige stigende kostnadene ved å drive i sporten. Fra årets sesong er dette forandret og forholdene er blitt mye jevnere siden alle nå må kjøre med samme elektroniske motorstyringer. Virik Nilsen kjører egentlig for det australske Maritimo laget, men de stiller ikke båt i denne sesongen. Samme Virik Nilsen kjørte også for det som ble kalt Young Guns teamet til Bjørn Rune Gjeldsten.