REALISME: Det viktig å være realistisk når man går løs på et oppussingsprosjekt. (Illustrasjonsfoto: Atle Knutsen.)

Ekstra tid? Sju rimelige båter du kan prøve deg på

Tid er i disse dager en gode for mange. Kanskje dette er muligheten for å gi en gammel båt et nytt liv? Her er sju båtprosjekter som gis bort eller selges relativt rimelig akkurat nå.

Flere av båtene vi har funnet på bruktmarkedet er trebåter, men også et par alternativer o glassfiber. Båtene er gamle, og flere av dem krever mye tid før de får noe av sin gamle sjarm tilbake. Før du begir deg ut på et oppussingsprosjekt er tid noe av det som kreves. Før du kaster kaster deg inn i et slikt prosjekt må du ha et sted der du kan ha båten mens oppussingen pågår, og du trenger tilgang til nødvendig verktøy.

Båtmagasinet har tidligere publiserte en sjekkliste for oppussingsprosjekt:

  1. Er det strukturelle skader eller svakheter som må utbedres?
  2. Hvilken tilstand har motor og fremdriftssystem?
  3. Hvilke kostbare komponenter bør byttes før du går videre?
  4. Hvordan er tilstanden på tanker og drivstoffsystem?
  5. Hvordan er tilstanden på det elektriske anlegget?
  6. Hvilke oppgraderinger vil jeg gjøre med hensyn til kosmetikk og komfort?

Dette er gamle båter, men vær klar over at båter som er «plassert i markedet», altså som er solgt nye (eller bruktimportert) i Norge etter 16. juni 1998 skal være CE-merket. Ved å gjøre endringer på båten som gjør at den avviker fra de standardene som båten er bygget etter, kan man fort pådra seg et juridisk ansvar både i forhold til forsikring og ved videresalg.

Treseiler fra Orust

Denne 25 fot Orust-bygde kystkrysseren fra 1964 selges for 5000 kroner til en trebåtentusiast med god tid. Båten er konstruert av Bror Olsson. Selgeren skriver i annonsen at treseileren har stort behov for å få videreført det de en gang startet på, som tettet lister/dekk og lagt på ny overflate i 2018 - men det var ikke vellykket. I tillegg bør trolig deler av dekket skifte skiftes. Selgeren opplyser også at det er lagt opp to nye lensepumper og byttet deler av det elektriske. Et stort pluss er at motoren bør ha noen år igjen. Her er det en Vetus diesel som ble satt inn av godkjent mekaniker rett før selgeren kjøpte den i 2017. I prisen kan det også følge med sommerplass for 2020 på Nærsnes.

Båten selges for 5000 kroner, og eieren opplyser at den med det selges høyestbydende. Den ligger på Nærsnes.

Til annonsen

Hardangersnekke

Denne 28 fot store trebåten fra 1984 har ifølge selger et stort oppusningsbehov. Ifølge tidligere eier er den bygget i Halden som åpen fiskebåt. Senere er det bygget på hytte på Langøya utenfor Langesund. Taket er glassfiberbelagt.

Motoren er en Saab med diesel som startes med sveiv. Selger opplyser at selvstarteren mangler Dynamo. Båten var sist på vannet i 2018, og fungerte da ifølge eieren fint. Av vedlikeholdsbehov skriver selgeren at båten må skrapes, pusses, males og lakkes.

Prisen for båten er 4000 kroner, og den ligger i Lillesand.

Til annonsen

Herwa 21

Herwa var den første plastbåten i Norge og ble laget av ingeniør Herbert Waarum i 1953 mens han jobbet i firmaet Nordisk Formstoff i Lillestrøm . Denne båten er fra 1978, og selgeren opplyser den er veldig slitt innvendig. Den har en ny Bosch startmotor. Selve motoren, som det ikke er så mange opplysninger om, har korrosjon. Med på kjøpet opplyser selger at du får med vann i dieselen. Det opplyses også at aksling løsner i revers.

Prisen er 1499 kroner, og båten ligger i Arendal.

Til annonsen

Mahogny tresjekte

Denne 26 fot store hyttesjekta fra 1960 er bygget i mahogny. Båten ble bygget på Kroken mellom Arendal og Grimstad. Motoren er en 2-sylindret Sabb diesel med 18 hestekrefter, med frikobling og vribare propeller. Motoren er noe nyere enn båten, men nærmer seg 50 år. Selger skriver at det må påregnes en del utbedringer på hytten da det er treverk som må skiftes ut. Rattet i styrhuset trenger utbedringer.

Prisen for båten er 5000 kroner, og den ligger i Arendal.

Til annonsen

Her er en båt for deg som drømmer om å overnatte i båten, men som også har litt tid til å gjøre den klar. Solux 24 er som navnet sier, på 24 fot. Båten er fra 1984. Den har akterkabin og mye plass. Av arbeid må du i hvert fall påregne å sette inn en ny motor, da den selges uten. Selger skriver at den også trenger litt vedlikehold, noe også bildene viser.

Båten er gratis og ligger i Alversund.

Til annonsen

Fram FM 21

Denne 55 år gamle båten har hatt samme eier i 15 år, men selges etter at den har ligget på krybbe siden sommeren 2017. Her er det trolig mindre å gjøre enn mange av de andre prosjektene. Båten er på 21 fot og har en dieselmotor som yter sine 12 hestekrefter. Selger opplyser at den gamle Ruggerini-motoren måtte ha startgass for å komme i gang sommeren 2017, men hadde da fått ny manifold, ganske ny propell og den har alltid har vært utstyrt med ferskvannkjøling. Selger opplyser at skroget er i fin forfatning, men motorkassen og motoren har behov for reparasjon eller utskiftning.

Båten selges for 5000 kroner og ligger på Tjøme.

Til annonsen

Sagaling 30

Har du veldig god tid kan du kanskje begi deg ut på denne klassikeren, som er en tidlig Saga. Ni år etter at Asbjørn Dragseth fikk ideen om båter basert på glassfiber, kom Sagaling 30. Selger opplyser ikke hvor gammel båten er, men ut fra bildene er det mye å gjøre, i hvert fall innvendig. Selger skriver at båten har en nesten ny kalesje, men at motor er tatt ut, men stemplene står fast. Han har en helt lik motor, altså en Perkins 6.534 HT (horizontal turbo). Her er et flott båt for rette eier.

Båten selges for 1234 kroner eller høystbydende, og den ligger i Tvedestrand.

Til annonsen