Husky R8

Storslegga

Turen starter med toppmodellen Husky R8 i kombinasjon med største motorvalg, en 300-hester fra Yamaha.

Publisert

Finnmasters største alubåt legger seg dermed tett opptil Busters Magnum-serie når det gjelder kraft, men er likevel et helt annet dyr enn for eksempel Magnum M5 med 350 hk, en båt Båtliv prøvekjørte i 2014.

R8 er en sprek båt, men samtidig er forutsigbar, myk i sjøen og svært lettkjørt. Dette gjelder også på full gass. Der Magnum M5 ble litt kilen når gassen ble ført helt frem og 50-tallet nærmet seg holdt R8 kontakten med vannet perfekt, riktignok med noen knop lavere toppfart.

Solid egenvekt, bredt skrog med moderat 19-graders profil og fin vektbalanse gjør Husky R8 til mer enn familiebåt med sportslige ambisjoner enn en ren sportsbåt, tross en toppfart på over 48 knop. R8 er rett og slett litt mindre paramilitær og macho i stilen enn nevnte M5, men for de som krever enda litt mer har Finnmaster lansert en S-utgave av R8 med maksimal motorkraft på 350 hestekrefter. Vi for vår del ville nok heller gått ned et par hakk og valgt for eksempel en 225-hester.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 949 kroner per år

Bestill her