Husky R5
Mindre aluminium
På nyheten R5 har Husky forandret konseptet litt, her er det mindre aluminium og mer glassfiber.
Likevel er familietrekkene åpenbart til stede og inne i båten er storesøstrenes høye fribord, de gode trinnløsningene og den brede, litt butte baugen viderteført. Forut er det fenderholdere av rustfritt stål og stuverom for tauverk samt en kombinert lagringsboks og sete som en del av innerlineren. Men de større båtenes akterplattform av helsveist aluminium er erstattet med plast for å gjøre konstruksjonen litt billigere. Det er nok et klokt valg, selv om rommet for anker og ankerline neppe har plass til mer enn den minste kaffedreggen og knapt nok det.
Med tre velvoksne mannfolk om bord må 70-hesteren jobbe litt for å få båten opp i plan, men straks skroget slipper taket viser nyheten seg som en typisk, moderne og lettkjørt båt med trygge sjøegenskaper. Vi prøvekjører Husky R6 i frisk bris på en stor, men svært grunn innsjø med mye annen trafikk, men de krappe, uforutsigbare bølgene skaper ikke større problemer. En del harde slag på høy fart er ikke til å unngå, men skroget demper landingene bra.
Båten virker også godt skrudd sammen. Over alt er det rustfrie torx-skruer og ikke popnagler, beslagene er solide, setene er gode og under benkene er det ryddig og ordentlig. Generelt er R6 er båt med masse dekksplass på bekostning av stuveplass og den ryddige layouten gjør at alle kvadratmetrene virkelig kan utnyttes.
Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis
Bestill her