Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Evinrude jubilerer med nye småmotorer

Alle ventet på en monstermotor. Evinrude svarer markedet med å satse på små motorer. Nå kommer 25 og 30 hk totaktere i E-TEC serien.

Publisert

Ved inngangen til jubileumsåret 2009, valgte Evinrude nok en gang å overraske forhandlere og båtpresse fra hele verden. I stedet for å introdusere en forventet monstermotor, valgte de heller å introdusere 25 og 30 hk motorer med E-tec i etternavnet. To avanserte smårollinger som tar vare på arven til Ole Evenrudstuen (Evinrudes norske far).

    Feiringen av hundreåringen har allerede begynt, og Strømstad ble valgt ut som jubileumsby når Evinrude skulle presentere sine to heteste nyheter for 2009. Det skulle vært i Norge, men på grunn av logistikken så definerte man plutselig Evinrude som Skandinav, og Strømstad lå mitt i mellom to viktige flyplasser. 

Avanserte smårollinger

De er små, avanserte og sterke. For første gang har vi prøvekjørt en 25 hk med powertrim og cruisekontroll på rorkulten. Perfekte motorer på båter mellom 12 og 15 fot. Motorene er lette i forhold til flere av konkurrentenes firetaktere. De har også det høyeste kubikkantallet i sin klasse med 578 cc fordelt på to sylindre. Begge motorene har lik blokk, samme kubikkantall og ser lik ut. De ekstra 5 hk tar man ut gjennom å trimme elektronisk. 

Nytt, sammenlignet med andre i klassen, er at du får  mye mer strøm ut av motoren. Dette gir sikrere spenning til den avanserte elektroniske innsprøytningen, høyere spenning til plugger, og det blir lettere og holde batteristrømmen oppe. Stadig flere ønsker å ha flere dippedutter om bord som trenger strøm til drift.

    En  funksjon vi aldri tidligere har sett på utenbordsmotorer, er en "cruisekontroll" for dorging. Det vil si du kan kjøre opp og ned turrtallet fra tomgang. Det vil si at motoren faktisk går greit under sitt normale tomgangsnivå. Praktisk for fritidsfiskeren som ønsker sakte og stille bevegelser på sjøen. Dette styres også fra en liten knapp på rorkulten.

    Vi likte akselerasjonen på begge utgavene, og 30-hesteren kom seg greit opp i plan med fire ”store karer” om bord. Mindre motorer er selvfølgelig mer følsomme for båtvekt og skrogtype. Vi merket derfor stor forskjell på 25 hk motoren om vi kjørte den på en bredbunnet båt, mot en som var mer v-skroget og med mindre bæreflater bak. Vi oppnådde en maksfart på 24,8 knop med den minste åpne båten og to voksne om bord.   Letteste 25 hk motoren av denne serien veier 66 kilo. Til sammen kommer De to nyhetene i 13 forskjellige utgaver.  

Var dødsdømt

Teknologien var dødsdømt. Evinrudenavnet ble forbundet med mye totaktsolje og bråkete motorer. Men på Miami Boat Show i 2003 tok de rotta på en hel verden når de første gang viste frem sine E-tec motorer. Totakterne var likevel ikke død. Selv de mest ihuga skeptikerne lot seg overbevise om at dette var et godt bidrag til fremtidens teknologiske utvikling.

Mange hadde til da snust på de samme prinsippene (Chrysler), men hoppet av like før mål. Evinrude, nå under paraplyen til kanadiske Bombardier, holdt ut og brukte utradisjonelle hjelpere. Blant annet ble eksperter på lettmetaller fra NASA koblet inn i arbeidet med de nye motorene.