VINNER: Bella 620C.

Europas beste båter er kåret

Elleve Europeiske båtblader har talt, her er de fem vinnerne av European Powerboat of the Year 2018.

Boot Düsseldorf/BÅTLIV: Lørdag kveld ble det kåret fem vinnere innenfor fem forskjellige kategorier. Juryen består av 11 europeiske båtblader, deriblant Båtliv.

Under 25 fot

Vinneren av båter under 25 fot ble finske Balla 620 Cabin, som for øvrig også er designet av nordmannen Espen Thorup. Dette er en svært praktisk, prisgunstig allbruksbåt med mye plass på få fot. Bella 620 C følelsen av å kjøre en mye større båt enn knappe 21 fot. Det er i seg selv et tegn på at designer Thorup har gjort svært mye rett med nyheten. Du kan lese mer om båten fra Båtlivs prøvekjøring.

Vinner og nominerte under 25 fot

Bella 620 Cabin (Vinner)

Bayliner VR 5 Cuddy OB

Heyday WT2

Jeanneau CC 7.5 BR

Parker 690 DC (Askeladden C65)

Under 35 fot

Vinneren av båter under 35 fot ble Apreamare Gozzo 33 som vi ikke har sett mye av her til lands, men som flere av de europeiske båtbladene har lovpriset etter prøvekjøringen.

Vinner og nominerte under 35 fot

Apreamare Gozzo 33 (vinner)

De Antonio D28

Jeanneau NC33

Sea Ray Sundancer 320

Windy 27 Solano

Opp til 45 fot

Vinneren av båter opp til 45 fot ble Fountaine Pajot MY44. Med katamaran får denne motorbåten en boflate og et uteareal som vi normalt finner på langt større båter. Du glemmer trolig  fort at dette «bare» er en 44 foter når man kommer om bord og går rundt mellom lugarer, salong og en stor flybridge. To skrog som gir en bredde på nesten 22 fot byr på muligheter. I hver av skrogene er det gjort plass til ikke mindre enn til sammen tre bad og tre lugarer med hver sine dobbelkøyer. I tillegg er det en fjerde lugar foran ved baugen, med inngang fra salongen. Prisen ligger på 660.000 euro, som tilsvarer 6,5 millioner kroner før avgifter.

Vinnere og nominerte opp til 45 fot

Fountaine Pajot MY44 (Vinner)

Invictus 370 GT

Sealine C430

Rio Spider 40                                       

Opp til 45 fot

Vinneren her er Azimut S7. Bare kleshengerne i denne båten koster 2000 kroner stykket, men nyheten vekker likevel begeistring i Europa.Azimut kaller S7 en «carbon game changer». Den 2,3 millioner euro dyre båten har et skrog med tradisjonell glassfiber, men for å spare vekt er det brukt betydelige menger med karbonfiber. Vi snakker da om karbonfiber for mye av det som er utenom skroget, noe som skal ha gitt designerne mulighet til å øke båtens volum uten å påvirke totalvekten og ytelsen. Azimut S7 har et skrog som er spesialtilpasset trippel IPS fra Volvo Penta. Dette er altså D13-motorer, og hver av motorene yter 800 hestekrefter.

Vinnere og nominerte over 45 fot                                   

Azimut S7 (Vinner)

Bénéteau GT50

Fairline Targa 63 GTO

Steeler NG 52 S Offshore

Sunseeker 66 Manhattan

Displacement

Linssen GS 40.0 Sedan vant i klassen for displacement. Denne nederlandske stålbåten har også potensiale for det norske markedet, med kvalitet som overgår mange andre båter.

Vinnere og nominerte i deplacement

Linssen GS 40.0 Sedan (vinner)

Boarncruiser Elegance 1500 CS

Delphia BluEscape 1200

Seafaring Yachts 44

Serious Yachts Brightly 1530