IS: Vinteren kom tidlig i år. I Leangbukta i Asker er det både is og snø.
IS: Vinteren kom tidlig i år. I Leangbukta i Asker er det både is og snø.

På tide med frostsikring av båten

Båten har det bra, både på land og vann, om ikke frosten får sprenge. Du trenger frostvæske, men vet du hvilken type du skal kjøpe?

Publisert Sist oppdatert
TØM: Vanntanken bør tømmes før frosten setter inn, men det er umulig å få ut alt. Litt frostvæske kan hindre frostsprengning, men du må velge en type som ikke er giftig.
TØM: Vanntanken bør tømmes før frosten setter inn, men det er umulig å få ut alt. Litt frostvæske kan hindre frostsprengning, men du må velge en type som ikke er giftig.

Flere typer frostvæske

Frostvæske er et middel som er utviklet for å bruke i motorens kjølesystem. Det finnes to kjemityper, og flere undergrupper. Disse er igjen ofte solgt som konsentrat, eller ferdig utbladet. Det gjør utvalget forvirrende for forbrukerne. Lettere blir det ikke av at det meste selges som glykol.

Glykol er basert på to ulike kjemiske stoffer, etylen eller propylen. Etylen har bedre egenskaper mot frost, enn propylen, mens propylen er mindre giftig. Propylenglykol er ofte merket grønn.

To typer etylenglykol

Propylenglykol derimot har bedre miljømessig egenskaper. Den skal ikke drikkes, men giftnivået er svært lavt. Propylenglykol er derfor egnet til å kjøre inn i motorens sjøvannssystem. Det vil både hindrefrostspreng, og redusere rustangrep. Når stoffet spruter ut av eksosanlegget til våren, så blir ikke miljøsyndene store heller.

Du kan også kjøpe giftfri frostvæske. Også denne er Propylenglykol basert. Den giftfri versjonen skal egne seg for båtens vvs-system. Frostvæsken er også smakløs. Det er nok en fordel å skylle godt igjennom før du drikker vannet fra tanken etter å ha brukt dette, men det vil ikke være giftig.

HJELP: Vet du hva slags frostvæske du skal bruke i båten før vinteren?
HJELP: Vet du hva slags frostvæske du skal bruke i båten før vinteren?

Propylenglykol brukes også i kroppspleieprodukter, snus og mat.

Lukket eller åpent

Om båten ligger i sjøen, så er det alltid en diskusjon om kranen på skroggjennomføringene skal være lukket, eller åpne. Argumentet for å holde de åpne er at gjennomføringen er plassert dypt under vannlinjen hvor vannet ikke fryser. Noen mener også at de skal stå med gløtt, slik at isen har en vei å presse seg om vannet fryser. Selv har jeg dem lukket. Fyller frostvæske fra innsiden med lukket kran. Åpner opp, slik at frostvæsken renner ned i kranen, og lukker.

Om båten står på land, er det en fordel å ha kranen åpne.

SJØVANN: Det er enkelt å frostsikre sjøvannssystemet om man har sjøvannsfilter. Da er det bare å helde frostvæske oppi, men husk grønn type.
SJØVANN: Det er enkelt å frostsikre sjøvannssystemet om man har sjøvannsfilter. Da er det bare å helde frostvæske oppi, men husk grønn type.

Husk også å demonter dusjen i cockpiten. 

 

Sjekk bateriene i vinter

Les sak om stelle og vedlikehold av batteriene om vinteren. 

UFARLIG: Det finnes egen frostvæske for drikkevannsystemet, men denne er også basert på glykol.
UFARLIG: Det finnes egen frostvæske for drikkevannsystemet, men denne er også basert på glykol.
IS: Så lenge båten og isen ligger stille, blir ikke skroget skadet av is. Men seil og jolle ville nok ha godt av en tørr oppbevaring.
IS: Så lenge båten og isen ligger stille, blir ikke skroget skadet av is. Men seil og jolle ville nok ha godt av en tørr oppbevaring.
SIKRING: Om du fjerner tilkoblingene fra batteriene, er du sikker på at batteriene ikke vil bli tappet i løpet av vinteren.
SIKRING: Om du fjerner tilkoblingene fra batteriene, er du sikker på at batteriene ikke vil bli tappet i løpet av vinteren.
VENTIL: Skroggjennomføringene skal stenges om båten ligger i vannet.
VENTIL: Skroggjennomføringene skal stenges om båten ligger i vannet.
Powered by Labrador CMS