Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

En stille kjempe

Lavt forbruk, sterk, stille, lett og ikke et feilslag. Etter nesten70 timer og syv måneder på vannet med Suzukis DF 175 hkarbeidshest, er vi tilbøyelig til å rulle terningen til sekser.

Publisert

Vi har langtestet Suzukis nye DF 175 hk gjennom sesongen 2011. Konklusjonen kan vi røpe med det samme.

Motoren, som er en 2,8 liters rekkefirer, ga oss ingen negative overraskelser, bare fine trygge dager under en særdeles utrygg sommerhimmel. Motoren fremstår som en skikkelig arbeidshest. Det store motorvolumet gjør at den jobber stille og lett under alle forhold. Den er såpass sterk at vi med vår lettdrevne katamaran-rib raskt fant ut at den beste propellen faktisk var den originale stålpropellen som fulgte med. Vi klarte ny fartsrekord for denne båten med hele 41 knop. Det vil si fire knop bedre enn det vi klarte med vår forrige testmotor, Evinrudes 200 hk E-TEC 60-graders blokk. Se for øvrig utdrag fra loggboken. Her vil du finne mye supplerende info om det daglige løpet i det første leveåret til denne motoren.

En av årsakene til at vi økte hastigheten, var at vi i fjor kjørte med heis for første gang. Heisen gjorde at vi hele tiden kunne optimalisere propellens høyde i vannet. Ulempen var at vi fikk mye mer vibrasjoner i båten, og akterspeilet ble utsatt for et unødvendig moment i og med at heisen tok motoren 15 centimeter lenger bak. Anbefaler derfor ikke umiddelbart heis for alle båter. For dem som ønsker å få maksimalt ut av båt og motor, og som for eksempel kjører racing, vil heis være optimalt.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 949 kroner per år

Bestill her