Leder

En forbannelse og velsignelse

En eurokurs på over ti kroner er ikke gode nyheter for båtkjøpere flest som vil kjøpe nye båter.

Publisert Sist oppdatert

De aller fleste fritidsbåtene som selges i Norge er bygget i utlandet. Også mange merker som vi ofte tenker på som norske, er bygget i land med en annen valuta. Dette gjelder populære og anerkjente båter fra Askeladden, Nordkapp, Marex og Windy, for å nevne noen.

Det svir selvsagt i lommeboka når du må betale ti kroner for den samme euroen som for noen år siden kostet åtte kroner. I praksis tilsvarer jo det en prisøkning på 20 prosent.

En gjennomgang Båtliv har gjort av økonomien i båtbransjen, viser at forhandlerne har lite å gå på økonomisk. En driftsmargin på 3,6 prosent gir ikke rom for rare rabatter. I likhet med store deler av varehandelen, har båtbransjen over tid vært utsatt for et marginpress som går på lønnsomheten løs. Til sammen har de 60 forhandlerne som vi har undersøkt et driftsoverskudd på 89 millioner kroner i fjor, mens det i 2016 var på 107 millioner kroner. I snitt ligger driftsresultatet i fjor på kun 1,4 millioner kroner.

For importører og mange forhandlere er altså den rekordsvake kronen en utfordring som trolig må løses gjennom høyere priser. Norske produsenter kan på sin side glede seg over utviklingen. De styrker sin konkurranseevne både hjemme i Norge og ute i den store verden. Ikke alle er klar over det, men vi har fortsatt båtprodusenter i Norge som bygger båter for nær en milliard kroner til sammen.

Særlig rotasjonsstøpte båter står sterkt i Norge, anført av Helgeland Plast med Polarcirkel og Cipax med Pioner, som selger mange båter både hjemme og ute.

Noen produsenter av tradisjonelle glassfiberbåter har også bitt seg fast i Norge, og gjør det ganske bra økonomisk. Her er det særlig Viknes, Ibiza og Saga som har klart å omstille seg til lønnsom produksjon i en tid da de fleste konkurrentene flyttet ut av landet.

Aller mest lønnsom er likevel Øien Båt i Sogn og Fjordane med en imponerende driftsmargin på over 20 prosent i fjor fra produksjon av enkle bruksbåter. I den andre enden av skalaen hadde også RIB-produsenten Goldfish et knallår i fjor med sine raske og dyre båter.

I Midt-Norge har det vokst fram en klynge produsenter av aluminiumsbåter, som også gjør det bra. Kaasbøll, Kvernø og Gemi har etablert en lønnsom produksjon av praktiske og robuste båter.

Vi snakket nylig med Sølve Refsnes i Saga Boats, som kunne fortelle om økt eksport til flere europeiske land i disse dager. Gunstig valutakurs er blant hans forklaringer. Mange norske forbrukere vil nok oppfatte valutautviklingen som en forbannelse, når importerte varer blir dyrere.

Men for norske båtprodusenter er den svake kronen en velsignelse.