ORGINALT: Outcut 29.5 er en båt utviklet for enkelt og rimelig båthold.
catamaranoaperto
techchart00

Lettdreven turbåt på to skrog

Et italiensk firma har nye tanker om hvordan miljøutslipp fra fritidsbåter kan reduseres.

Publisert Sist oppdatert
FOR4: Outcut 29.5 har en dobbeltkøye forut, et lite bad, bysse og en salong som kan gjøres om til køye.

Outcut 29.5 viser at det er mulig å tenke nytt, også i båtverdeenn. Den ni meter lange katamaranen byr på en komfortabel innredning for overnattingsturer og godt med stueplass.

Katamaranen har uttrekkbare skrog og kan settes på henger. Bak en bil er bredden 2,5 meter, men i vannet blir skrogene skjøvet fra hverandre. Det øker bredden til 3,5 meter. Båten veier bare 1,4 tonn og kan dermed bli trukket av en normal familiebil. Å øke bredden på båten skal kunne utføres på 90 sekunder.

Bensin eller elektrisk motor

To smale skrog og lav vekt gjør båten lettdreven. Den utstyres med en motor på hvert skrog, fra 20 til 40 hk hver. Med 2 x 40 hk har båten en marsjfart på 20 knop med en forbruk på 23 liter i timen. Med 2x20 hk er marsfarten 14 knop med forbruket på beskjedne 10 liter i timen.

Båten er konstruert med tanke for elmotor. Med to elektriske motorer vil toppfarten være 15 knop.

Også seil

Med elektrisk motor er det aktuelt å utstyre båten med en hjelperigg. Med et seil oppe vil fremdriften for elektrisk motor øke med 30 prosent, ifølge pressemeldingen.

Det italienske selskapet har brukt fire år på utviklingen av båten. Ideen er å skape en båt som også er billig å eie. Båten blir presentert under en konferanse om elektriske båter i Italia i begynnelsen av mai. Pris er ukjent.

Noen data

Lengde 9 m

Bredde 2,5/3,5 m

Vekt 1400 kg

Dybde 30 cm

Drivstoff 2 x 70 liter

Vann 2 x 100 liter

 

EFFEKTIVT: Med en hjelperigg, så øker båtens rekkevidde med elmotor betraktelig.
HENGER: Med en sammenslått bredde på 2,5 meter og en vekt på 1400 kilo lar båten seg trekke av en henger. Det gjør båtholdet enklere og kostnadseffektivt.