ELEKTRISK: Utviklet av Evoy i Florø.

Denne er elektrisk og norsk

Evoy i Florø er godt i gang med elektrisk påhenger som tilsvarer 150 hestekrefter. – Det blir verdens kraftigste elektriske utenbordsmotor, sier produsenten.

Publisert Sist oppdatert

I august skrev Båtliv om den norske elbåten PolarcirkEL 860 IEP som etter hvert har oppnådd en toppfart på 55 knop, som er en uoffisiell verdensrekord. Evoy lager et såkalt turn-key-system som betyr at de som bygger båter kjøper systemet av dem. Måneden etter gikk Evoy i samarbeid med Frydenbø, som har fokus på båter med utenbordsmotorer, og da med Evinrude. Nylig lanserte Evoy utviklingen av en 150 hestekrefter helelektrisk utenbordsmotor sammen med Frydenbø og Hurtigruten.

Proffmarkedet først

I en pressemelding skriver Evoy at de i år fokuserer på proffmarkedet. og da på båter mellom 20 til 40 fot med innenbords fremdrift som kan kobles mot drev, vannjet eller aksel.

I tillegg lanserer Evoy deres første utenbordsmotor. Utviklingen har mottatt støtte på ed 1,8 millioner kroner fra Innovasjon Norge.

– Målet er at motoren skal være ferdig testet og klar til markedet i første kvartal 2021, sier daglig Leder og Gründer Leif A. Stavøstrand hos Evoy.

Utenbordsmotoren er spesialdesignet for å passe på Zodiac Milpro MARK 5, og vil til denne yte 115 hk. Båtenn er bransjestandard for Exploration Cruise i Arktiske strøk. Båten leveres fra Frydenbø Milpro, som er en del av Frydenbø Marine, eid av det bergensbaserte familiekonsernet Frydenbø Group,

Etterspurt

- Vi har hatt veldig mange henvendelser om ikke vi kan levere utenbords, spesielt fra Polar Cruise segmentet. Hurtigruten var tidlig ute og meldte sin interesse, og lurte på om vi kunne levere 30 av dem våren 2020. Vi liker utfordringer, men akkurat det ble litt for knapt for oss, sier Stavøstrand.

Han forteller at prototypen skulle vises på Sjøen for Alle som ble avlyst. Denne prototypen er basert på stammen til en påhenger på 90 hestekrefter og kraftig undervannshus. Med elektrisk fremdrift blir effekten tilsvarende 150 hestekrefter med bensin.

– Testingen i løpet av sommeren og høsten 2020 vil gi endelige svar på ytelse og rekkevidder, sier Stavøstrand.

Ventes konkurransedyktig pris

– Vet dere hvor mye dette vil koste ennå?

– Det er såpass tidlig ennå at det er vanskelig å si hva motor vil koste. Målet er å komme under prisene på tilsvarende ytende dieselutenbords. På lang sikt skal vi være konkurransedyktig med bensinmotorer, sier Stavøstrand.

Han presiserer at batterileverandør og teknologi ikke er besluttet og skal testes i løpet av året.

– Derfor er det vanskelig å si hvor prisen på dette lander på, da forskjellig kjemi og teknologi har stor prisvariasjon. Det viktigste er at vi kan være sikker på at batteriene er helt trygge og tilpasset det marine miljøet. Indikasjonene vi har tyder på at brukerne må ha noen hundre timer drift i året for å gå break-even om økonomi er eneste motivasjonsfaktor for å gå støy- og utslippsfritt, sier Stavøstrand.