Elektrisk påhenger vant

Torqeedo har utviklet en miljøvennelig utenbordsmotor som yter 80 hk. Motoren vant den prestisjefulle Dame-utmerkelsen i dag.

Publisert

Torqeedo Deep Blue ble kåret til årets produktnyhet under utstyrsmessen Mets. Juryen, bestående av av ni båtindustrieksperter uttaler at motoren viser et eksepsjonelt eksempel på gjennombruddsforskning og utvikling. Motoren vil gi store fordeler for båtbrukere og båtbyggere. Torqeedo har gjennom høy investering klart å skape et produkt som kombinerer to ulike teknologier. Stor utenbordsmotor med strøm.

Kostbar teknologi

Prisen står i brosjyren, sa Torqeedos mann på standen under Mets. Det gjør den kun indirekte. Bruker du mer enn 4.642 euro på bensin per år, så kan det bli lønnsomt å velge Torqeedos elektriske alternativ. Det er batteriene som er den store utgiften. En batteripakke har kapasitet på 13 kWh. Batteriet bygger på Lithium-teknologi har en spenning på hele 325 volt, og veier 149 kilo. Motoren har en effekt på 55kW, og skal gi samme effekt som en 80 hk bensinmotor. Men med ett batteri, så blir det ikke lange turen på full gass, kun 15 minutter. Motoren veier 125 kg.

Torqeedo garanterer at batteriet skal yte 80 prosent av kapasiteten etter ni år. Med systemet følger en lader basert på teknologi fra el-bilder.

Ikke først

Både Dame-juryen og Torqeedo skryter av at teknologien er helt ny, og banebrytende. Hva gjør man når man utvikler det første produktet i sin klass, hvor det ikke finnes noen standard. Du setter dem, skriver Torqeedo i sin ferske brosjyre, og ignorerer Norske Goldfish e-FUSION motor som fikk pris under Powerboat of the year utdelingen i Dusseldorf i januar.

Les mer om e-FUSION her.