SEADRIVE PÅ METS: Sture Karlsen (f.v.), Gina Limseth og Finn Limseth har fått god respons på verdens største messe for båtutstyr.
SEADRIVE PÅ METS: Sture Karlsen (f.v.), Gina Limseth og Finn Limseth har fått god respons på verdens største messe for båtutstyr.

Oppsiktsvekkende interesse for norskutviklet drev

Blant 1670 utstillere på verdens største messe for båtutstyr er det én stand som skiller seg spesielt ut. Vi finner SeaDrive fra Norge på godlukta.

Publisert   Sist oppdatert

Amsterdam/Mets/BÅTLIV:

Verdens største messe for båtutstyr er kun for bransjen. Likevel er det så mange som 1670 utstillere. Flere av dem er norske. Og en av dem er SeaDrive fra Vestfold, som har utviklet en pod (drev) for elektrisk framdrift. Poden ble nominert til den prestisjetunge prisen Dame Awards. Selv om den ikke denne gang nådde helt til topps, har tilbakemeldingene fra besøkende vært over all forventing.

– Jeg har en bunke med visittkort på ti centimeter, sier en storfornøyd Sture Karlsen fra SeaDrive. Vi treffer ham på standen sammen med kollegaer og bidragsytere for den lokale utviklingen som høster internasjonal interesse.

Linolje og tjære

Det som begynner å ligne på en suksesshistorie som vokser i dimensjoner begynte med en vikingbåt i Tønsberg. Klåstadskipet hadde behov for elektrisk fremdrift, og SeaDrive utviklet etter deres behov. Dette er podder som kan dreie og alle retninger, og de fire motorene gir full kontroll med navigasjonen. Og hva er vel mer naturlig enn å begynne der historien startet, på standen i hall sju på utstyrsmessen? Her står også et utsnitt av et skrog fra et vikingskip.

LEKKERT: Podden er i bronse, og er her stilt ut på deler av skroget til et velluktende vikingskip.
LEKKERT: Podden er i bronse, og er her stilt ut på deler av skroget til et velluktende vikingskip.

– Vi har smurt inn med ekstra tjære og linolje, sier Karlsen. Og du skal være lite glad i trebåt for ikke å like lukten. Lekre podder i bronse gjør det heller ikke mindre aktuelt å stoppe opp på denne standen. På hotellet har Karlsen allerede en stor bunke med visittkort, og etter dagens økt begynner en ny bunke å bygge seg opp.

– Allerede etter første formiddagen på messa fikk vi inn en avtale som alene er verdt hva det koster å være til stede her. Det var en avtale som gir inntekter langsiktig, forteller Karlsen.

Opp i produksjon

Fra før leverer SeaDrive padder til svenske Strana Boats som tar sikte på å bli den nye elektriske folkebåten.

– Men SeaDrive har på ingen måte låst seg til denne ene produsenten. Vi skal være venner med alle som vil selge båt, det er vår forretningsstrategi, tilføyer Karlsen.

Selv om SeaDrive er ganske nytt på markedet, har vestfoldbedriften solid erfaring fra bransjen. Initiativtaker Finn Limseth har 25-30 års erfaring fra bransjen, og har vært på Mets flere ganger for Engbo fra Tønsberg.

– Vi er her nå av to grunner. Det viktigste er å få nye distribusjonsavtaler. Det andre er å vise oss fram, da vi også søker produksjonspartnere. Responsen vi har fått her, tyder på at vi må opp i volumproduksjon fort som mulig, sier Karlsen. I dag produseres motoren til podden i California, som faktisk er billigere enn Kina. Akslingen freses i Stokke i Vestfold. Det kan også nevnes at det i tillegg er produksjon Olaussen metall i Haugesund, som innehar Norges største bronselager. Motoren og styresystemet produseres i Sverige, og SeaDrive har i tillegg folk fra Saab-systemet i teamet.

– Jeg føler at vi har fått samlet en fin gjeng, god kompetanse og mye optimisme, sier Karlsen.