SKOLEOPPGAVE: Remi Ingemann Johnsen tegnet en elektrisk fritidsbåt som sin bachelor-oppgave. Ideen fikk han av Espen Øino.
EL-UTFORDRING: Rekkevidden er avhengig av farten. Ved ti knop er rekkevidden 440 km.
HAR TRUA: Industridesigner og båtbygger Bård har stor tro på elektriske båter.
INSPIRASJON: Ideen fikk Johnsen av yachtdesigner Espen Øino.

El-tender fra norsk ingeniør

En fersk norsk ingeniør har tegnet sjøens Tesla. Industridesigner Bård Eker har stor tro på elektrisk framdrift for båter med lav fart og i lukkede farvann.

Publisert Sist oppdatert

Et ferskt bachelor-prosjekt ved Høgskolen i Sørøst-Norge viser hvordan fritidsbåter kan elektrifiseres og skadelige utslipp til sjøs reduseres.

Remi Ingemann Johnsen har som et bachelor-prosjekt gjennomført analyser og beregninger for å vise hvordan det er mulig å elektrifisere fritidsbåter og bygge en fritidsbåt ved hjelp av teknologi som allerede finnes. Resultatet ble vist fram på høyskolens Expo ved campus Vestfold i sommer. Han har tegnet en elektrisk tender som har plass til et mannskap på to og tolv passasjerer. De to bakerste sitteplassene kan fjernes, slik at en får litt bedre plass til bagasje og annet.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER