Elbåter kommer, tror svenskene

Mye spennende på gang i Sverige, viser Nordens første elbåtmesse.

Publisert Sist oppdatert
EL: Ryds 486 el koster under 300 000 med en elmotor tilsvarende 30 hk. Den har en toppafrt på 20 knop, og har et batteri på 26 kWh.

Stockholm, Sverige

Denne helgen er det båtmesse for elbåter i Stockholm. Messen holder på Sjöhistoriska museet, som også har tatt initiativet for arrangementet. Ideen fikk museumsjef Hans-Lennart Ohlsson når han skulle kjøpe elmotor til sin båt, men savnet en oversikt over tilbydere og løsninger. Han samlet 30 ulike aktører på plenen foran museet. Under messen var det også foredrag, samt publikumsprøvekjøringer. Mest oppsikt vekket den foilende elbåten Candela hvor noen fikk være med etter loddtrekning. 

LES: Fra strøm til diesel i Marstrand

Dyrere løsninger

Det begynner å bli mange Teslaer i Stockholm, og det var tett med elbiler på parkeringsplassen utenfor museet. I Sverige er det status å ta miljøvennelige valg, og mange er villige til å betale ekstra for det. Det er særlig batteriene som drar opp kostnaden, og er målet å kjøre langt og fort, så blir det dyrt. 

Candela kan kjøre langt og fort, og koster også mye penger. Ved å bygge båten i karbon en vekten halvert. Ved å sette på foiler er motstanden gjennom vannet bare en åttende del av en planene skrog. For å få båten stabil på foiler ligger blir disse styrt av datakraft og hydraulikk. 

Under messen har produksjonsbåt nummer en premiere. Den har aldri vært på vannet. På vannet ligger prototype nummer to. 

Candela har en 40 kW motor, og kan gå 30 knop. Batteriet er på 40 kWh, som gjør at den har en rekkevidde på 30 nm på full fart. Med en fart på 20 knop er effekten bare 16 kW. Det gjør at den vil klare 50 nautiske mil på 2,5 timer. Båten koster ca 2,5 millioner svenske kroner. 

Enklere løsninger

Men det finnes også prisgunstige løsninger. Godt med sjarm har Herlin Snipan, en tresnekke med 3 kW motor og 4 kWh med batteri. Båten koster 230 000 svenske kroner uten motor. Den børsteløse elmotoren 40 000, og så kommer batteriene i tillegg. Det er valg av batteriene som gjør om løsningen blir billigere med el, enn med diesel. Snekka gjør 4-5 knop på halv gass, og gir da en rekkevidde på 10-15 nautiske mil. Holder ikke det, så følger det med rekkeviddeforlenger i form av årer og rigg. Den 16 fots lange snekka kan du både ro og seile. 

LES: Verdens første elmotor ble brukt i båt

 

Elegant glider

Hwila 25 er en estetisk nytelse utviklet for elmotor. Den er lang og smal, for minimal vannmotstand. Det gir den en klassiks stil. Den utstilte båten er utstyrt med 10 kW elmotor fra Torqeedo som gir den en toppfart på 11 knop. Med denne motoren koster den nær 700 000 kroner, mens den med en 20 hk bensinmotor koster under 400 000. Den norske elmotorprodusenten SeaDrive i Tønsberg er en aktuell leverandør til Hwila 25.

På Orust utvikles det også en elegant dagsturbåt for elmotor. Den vil få et mer moderne design, men hyggelig pris. 

PREMIERE: Candela viser frem sin produksjonsbåt for første gang. Prototypen vises på vannet.
DANMARK: Rand er utviklet i Danmark. Denne er utstyrt med en kraftig Torqeedo-påhenger.
HISTORIE: På messen vises også en Salisbury-Allen påhenger fra 1892.
HYBRID: Greenline leveres med seriehybrid. Da er en en 10 kW elmotor koblet til propellakslingen som gir kosefart. Den får strøm fra et 11 kWh batteri. Tilegget koster over 400 000 ekstra.