SATSER: Candela er en av båtene du kan se på Elbåtsmässan. Det er utviklet to prototyper, hvor en er i vannet og kan kjøres, mens første produksjonsbåt blir vist innendørs.

Egen messe for elbåter

Til helgen vises fremtidens båter frem i Stockholm.

Publisert Sist oppdatert
HEFTIG: Nå kommer de kraftige elmotorene. Denne skal ha krefter som en 450 hester.

Norge ligger langt fremme på elbiler, men etter på elbåter. I Stockholm blir det denne helgen arrangert egen båtmesse for elbåter. Utstillingen holdes på Sjöhistoriska museet, og er Sveriges første elbåtmesse.

Ny industri

Flere aktører i Sverige satser på elbåter og ser muligheten til ny industri.

Greenstar Marin utvikler nye motorer, og vil i år lansere en kraftig påhenger som skal konkurrere med bensin på pris.

Candela har utviklet en hydrofoilbåt som går fort med minimal motorkraft. Det gir god rekkevidde

Crescent lager snekker, og det er flere år siden de fortalte at de solgte flere med elmotor enn med diesel.

Elektrisk drift er trendy, og mange vil betale litt ekstra for å være med på den grønne bølgen i Sverige, virker det som. Vi skal til Stockholm for å se hva som foregår, og reiser naturligvis utslippfritt.

Det satses også i Norge, les hva SeaDrive fra Tønsberg holder på med her

I fjor testet Båtliv elbåten Q-Yachts: Les testen her (for abonnenter)

Utstillere på messen

Candela, Greenstar Marin/Vikensnipan El Navark, Solar boats, ePropulsion, Electro-Mobile Scandinavia/Snickeri Träbåten/Lime Power, Wildtech, Torqeedo, Captains, Crescent, Mastervolt, Orust e-boats, HWILA25, Nordic Gensets & Motors AB, Helsinki Vessel, dittdrag/ Haibo, Ryds Båtar/Supercharger Innovation, KTH Maribot FoilCart, Flux Field Engines AB/Båthamns Butiken, Vått AB/GoElectric, Greenline Yachts/Hybridbåtar i Sverige AB, Roiro.

LES: Vil gjøre eldrift billigere enn fossilt

TEKNOLOGI: KTH Maribot FoilCart er en foil med elmotorer. KTH Maritime Robotics Laboratory har ekstremt mye spennende på gang.