SELGER: Petter Antonsen har skrevet kontrakter med flere verft, noe som gjør at Sleipners kapasitet i Fredrikstad er sprengt.
SELGER: Petter Antonsen har skrevet kontrakter med flere verft, noe som gjør at Sleipners kapasitet i Fredrikstad er sprengt.

– Har troen på elektriske båter

Petter Antonsen skal selge norsk elmotorløsning til internasjonale verft.

Publisert Sist oppdatert

– Jeg tror at det som nå skjer på bilfronten vil også skje med båter, forteller Petter Antonsen som akkurat har startet å jobbe for SeaDrive rett utenfor Tønsberg. Han opplever en merkbar økning av interesse for temaet, og syns det er synd at vi i Norge ligger bak Sverige, men det vil han gjøre noe med.

Unikt system

SeaDrive er et elmotorsystem hvor motoren er plassert i navet, noe som gjør det svært plasseringsvennelig. Hele motoren med propellen kan roteres, som gir unike muligheter.

Den første motoren fra Seadrive er på 10 kW, en fornuftig effekt for snekker og seilbåter. Motoren går på 48 volt, men det vil kommer en 96 volt-versjon med dobbel effekt, og en 24 volt med halv effekt. Motoren kan også monteres på en stamme, og bli en påhengsmotor. Systemet er meget fleksibelt.

Mye på gang

– Vi har mye spennende på gang, og jeg skulle ønske jeg kunne vise deg mer, men det må vi ta etter hvert, avslutter en tent selger. Petter Antonsen er en kjent mann i båtbransjen. Han solgte Dufour og Delphia for over 10 år siden. Antonsen er også aktiv i Fredrikstad Seilforening. De siste ni årene har han jobbet hos Sleipner og har vært med på å gjøre deres baugpropeller en suksess. Skal du vurdere en båt, så er det en god ide å starte å se hva slags baugpropell som er montert. Er det en Sleipner, så vet du at verftet velger de beste underleverandørene.