Verdens første elmotor ble brukt i båt

Moritz Hermann von Jacobi har æren for den første funksjonelle elmotor. Motoren ble demonstrert i en båt.

Publisert Sist oppdatert
OPPFINNER: Moritz Hermann von Jacobi utviklet den første nyttige elmotoren, en generasjon tidligere enn bensinmotoren.
OPPFINNER: Moritz Hermann von Jacobi utviklet den første nyttige elmotoren, en generasjon tidligere enn bensinmotoren.

Batteriet spiste metall

Elektrisitet var i sin spede barndom da den første motoren ble vist. Elmotoren krever strøm, og strømmen ble generert i et primitivt batteri. Batteriet bestod av 320 plater med sink. Sinklplatene ble spist opp av galvanisk tæring. Batteriet skal ha vart i to til tre måneder. Etter vært ble det stadig mindre sink. Batteriet bestod i sinkplater senket i et syrebad i kammer av kobber.  Batteriet skal ha gitt en spenning på 4 til 6 volt, og levert strøm fra 8 til 15 ampere.

Et batteri med like enkel oppbygging kan du få kjøpt som nødlader til mobilen.

Les om GOODiON her

Stadig forbedringer

Året etter hadde oppfinneren klart å utvikle en motor som var fire ganger sterkere, og også denne motoren ble demonstrert i en båt. Båten hadde en hastighet på over to knop. 

STRØM: Motoren fikk strømmen fra et enkelt batteri med sink dyppet i syre i et kammer av kobber.
STRØM: Motoren fikk strømmen fra et enkelt batteri med sink dyppet i syre i et kammer av kobber.

Du kan lese mer om Jacobi elektriske motor her.

 

 

 

 

EL: Konstruksjonstegningene til Moritz Hermann von Jacobi
EL: Konstruksjonstegningene til Moritz Hermann von Jacobi