Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Elektrisk framdrift uten propell

Et fransk selskap har latt seg inspirere av naturen, og mener de har en mer effektiv metode for fremdrift.

Publisert
OPPFINNER: Harold Guillemin sammen med Prins Albert av Monaco i forbindelse med Solar & Energy Boat Challenge.
OPPFINNER: Harold Guillemin sammen med Prins Albert av Monaco i forbindelse med Solar & Energy Boat Challenge.

FinX har latt seg inspirere av naturens finner, og har utviklet en pod hvor det er en membran som lager bølgebevegleser, som igjen setter båten i bevegelse. En sverdfisk kan svømme i 60 knop, uten propell.

Produktet er under utvikling, og video viser bassengforsøk med modeller. Harold Guillemin står bak produktet. Den unge franske utviklet først teknologien som en pumpe.

Mange fordeler

Utvikleren mener systemet gir en rekke fordeler. Løsningen gir raskere akselerasjon enn propell, men sparer også energi, og utviklerne mener energibruken er 30 prosent lavere. Det betyr lengre rekkevidde. Det er ingen roterende deler, som gir mindre slitasje og vedlikehold. Fremdriften er lydløs, og ikke minst, den er trygg. Ingen propell å komme borti.

To produkter

D200-modellen er den mest aktuelle for båtbruk, og er den kraftigste. Den yter 2 kW, veier 20 kg, og skal kunne sammenlignes med en 5 hester. Produsenten mener modellen fungere for seilbåter op til 3000 kg. Det gjør at løsningen også bør være aktuelt for snekker. Enheten koster 3000 euro. Selskapet har ambisjoner om kraftigere modeller.

– Vi er ved et veiskille. Vi må la oss inspirere av naturen for å bevare den, mener Harold Guillemin som er sjef og grunnlegger av FinX.

TEST: En nedskalert utgave viser at produktet fungerer i praksis.
TEST: En nedskalert utgave viser at produktet fungerer i praksis.