Sjøen for Alle

EL: Dirk John merker økt interesse for elektriske påhengsmotorer.
EL: Dirk John merker økt interesse for elektriske påhengsmotorer.

Satser på elektriske påhengere

Torqeedo er ledende på elpåhengere med kraft, nå er ePropulsion ett spennende alternativ.

Publisert   Sist oppdatert
SPIRIT: Påhengeren på 1 kW veier 18 kilo, hvor batteriet, som flyter, utgjør 9 kg.
SPIRIT: Påhengeren på 1 kW veier 18 kilo, hvor batteriet, som flyter, utgjør 9 kg.
KONTROLL: På de større motorene er det innebygget GPS, og på kontrolldisplayet er rekkevidden oppgitt.
KONTROLL: På de større motorene er det innebygget GPS, og på kontrolldisplayet er rekkevidden oppgitt.
STRØM: De større motorene har ett større batteri, plassert i båten. Dette er på 3kWh, og veier 31 kg.
STRØM: De større motorene har ett større batteri, plassert i båten. Dette er på 3kWh, og veier 31 kg.
UTVALG: ePropulsion har påhenger på 1, 3 og 6 kW. De har også en 300 watts motor for kajakk, SUP og kanoer.
UTVALG: ePropulsion har påhenger på 1, 3 og 6 kW. De har også en 300 watts motor for kajakk, SUP og kanoer.

Etter at det ble forbudt med små 2-taktere av miljøhensyn, er det mange som savner en lett påhengsmotor på hekken. Hva vi ikke savner er bensinlukten, eksosen og støyen. 4-Takterene er mye bedre, men heller ikke disse har noen renseteknologi. En ny 5 hk påhengsmotor slipper ut like Nox og hydrokarboner som 93 nye biler som kjører i 90 km/t i løpet av samme tid. Det hevder i hvert fall Torqeedo.

– Jeg merker en økt interesse for elmotorer. Noen tenker miljø, men det viktigste er nok problemfri drift, å ha en motor som alltid starter, forteller Dirk John under Sjøen for Alle på Lillestrøm.  

LES: Torqeedo øker kapasiteten

Følger Torqeedos løsninger

Som Torqeedo, har også ePropulsion flere løsninger. Den minste har batteripakken på motoren, mens de større har batteripakken om bord. De to store har trådløs gir og gass, som gjør løsningen ideell for små seilbåter, eller landstedsbåter.

De to store har også innebygget GPS, og avansert batteriovervåking, noe som gir føreren full kontroll på rekkevidde og batterinivå. Batteriene er Lithium Polymer. 

Mye kraft

Den minste motoren yter 1 kW, sammenlignet med bensinmotorer, så er det som en 3-4 hester.

– Elmotoren har en kraft som en fire hester, men har ikke like høy toppfart. Den er mer sammenlignbar med en tre hester, forklarer Dirk John.

Batteriet er på 1 kWh, det vil si at motoren kan kjøre i full fart i en time. Det er mulig å ha flere batterier til motoren om ønskelig. Batteriet lades opp på seks timer med vanlig lader. Det finnes en lader som gir raskere lading. Det er også mulig å lade med 12 volt, eller via solcellepanel. Det vil ta lengre tid.

Tilsammenligning har en normal elbil i dag batteri på 20-30 kWh, mens Tesla har fra 75 til 100 kWh. 

Motoren er plassert nede i girhuset der den blir nedkjølt av vannet. Motoren står rett på propellakslingen, og på grunn av elmotorens kraft, er propellen mye større. Elmotoren er børsteløs DC-motor som skal være mehet effektiv.

LES: Jolle med teknologi fra BMW

Billigere enn en elsykkel

Elektriske påhengsmotorer er en god del dyrere enn bensin. Spirit 1.0 koster fra 17 400 kroner. Dette inkluderer batteriet med en verdi på 10 000 kroner.  Med Navy 3.0 er kraften tredoblet, og da er det mulig å få en liten jolle i plan. Da koster motoren 25 000. I tillegg kommer batteriet. Det koster 30 000 kroner. 

– Noen reagerer på prisen, men den lille påhengsmotoren koster mindre enn en god elsykkel, en elsykkel med langt mindre motor og batteripakke, argumenterer Dirk John.  Det er kanskje bensinmotorene som er for billige.

LES: Billig med elektrisk motor