Vil gjøre eldrift billigere enn bensin

Green Marine utvikler en elektrisk påhenger. De har tro på en elektrisk framdrift, og har fått med seg eksperter på laget.

Publisert Sist oppdatert

Vi fikk en prat med danske Simon Jensen fra Abtery og svenske Niclas Swanér fra GreenStar Marine om den nye påhengsmotoren på over 200 hester på messen i Sverige. Motoren som ble vist frem er en konseptversjon hvor teknologien testes ut. Motoren som en gang kommer i salg er under tidlig under utvikling. Det svenske selskapet skal bygge et nytt undervannshus som skal tåle langt mer krefter, enn undervannshuset fra Evinrude som brukes på konseptmodellen. 

Simon Jensen fra Abtery er ekspert på elektriske drivlinjer, og selskapet har jobbet med å utvikle løsninger for bilindustrien. 

Enklere og billigere båtliv

Målet for produktet er å skape en løsning som blir ett enklere og billigere båtliv på sikt. Selve motoren skal koste mindre enn en tilsvarende bensinmotor med samme ytelse. Batteripakken blir selvfølgelig kostbar, men prisene faller, og med høy bensinpris, så vil en elektrisk løsning bli billigere. Hvor langt tid det vil ta før elektrisk går i pluss, er avhenging av kjøremønster og batteristørrelse.

Q-Yachts Q30, tilbake til framtiden

 

200HK: Motoren er elektronisk begrenset til 200 hk. For å få mer kraft kreves det ett kraftigere undervannshus.
200HK: Motoren er elektronisk begrenset til 200 hk. For å få mer kraft kreves det ett kraftigere undervannshus.

 

Prisene faller

Simon Jensen er batteriekspert, og har tro på både prisfall og ny teknologi. Han forteller om en utvikler i Spania som bruker grafén og svovel i batteriene, som gjør at energien kan pakkes enda tettere, og batteriene kan produseres med billigere råvarer.

Bavaria med el, hybrid eller diesel

Mye elektronikk

I båten sitter det en konverter som gjør om vekselstrøm fra brygga til likestrøm på batteriet. Denne øker også spenningen fra 240 volt til 400.

Strømmen fra batteriet til motoren er på 400 volt likestrøm. Under motordekselet blir denne konvertert til vekselstrøm, som den børsteløse elmotoren bruker. Både omformeren og elmotoren blir avkjølt med vann.

En full ferdig elmotor er planlagt lansert i 2019.

 

I mai testet vi tre elektriske påhengere mot én bensinpåhenger for jolla, eller mindre båter.

Les testen Bensin mot strøm. 

 

55kWh: Batteriet er på størrelse med siste generasjons elbiler. Nissan Leaf har 40 kWh, Hyundai Kona 60 kWh.
55kWh: Batteriet er på størrelse med siste generasjons elbiler. Nissan Leaf har 40 kWh, Hyundai Kona 60 kWh.

RIB: Motoren er montert på en RIB som har en toppfart på 50 knop.

SEILmagasinet

 

 

RIB: Motoren er montert på en RIB som har en toppfart på 50 knop.
RIB: Motoren er montert på en RIB som har en toppfart på 50 knop.