El-motor til båt langt fra noe nytt

Elektrisk og nesten hundre år gammel

Elektriske påhengere er langt fra noe nytt. Det beviser disse to veteranene fra to forskjellige generasjoner.

Publisert   Sist oppdatert

Motornyhetene er ikke bare med sylindre og fossilt brennstoff, og sånn har det vært i mange år - selv om det de siste årene har vært kortere mellom intervallene. På Vene Båt i Helsinki traff vi Nils Haggblom. Han har samlet motorer i mange år, og er nå oppe mer enn påhengere i alle størrelser, og alle former for fremdrift. Både med diesel, bensin som totakter og som firetakter. Og ikke minst elektrisk. Vi legger spesielt merke til en motor, som bærer preg av å være en gammel påhenger.

– Vet du hvor gammel den er?

Vi spør Nils Haggblom, som for øvrig også har museum for motorene, Outboard Museum rett utenfor Helsinki. Han har satt produksjonsdato på alle motorene, men ikke akkurat denne.

– Det er mange som spør, men jeg vet ikke helt eksakt, svarer Haggblom. Selv om han har fått spørsmålet et utall ganger bare på denne messa legger han ikke skjul på at han synes det er moro at vi spør. Og denne gangen legger han litt ekstra flid i å bla opp i noen bøker og kataloger, der det er skrevet om denne og lignende motor.

– Jeg vil anta at den er litt over 90 år gammel, sier Haggblom.

Motoren er en Siemens-Schuckertwer, 120W, ifølge informasjonslappen. Siemens-Schuckertwerke ble grunnlagt i 1903 og ble Simens AG i 1966. De hadde sin storhetstid under andre verdenskrig da de produserte fly. Selv et grundig Google-søk gir ingen treff for Siemens-Schuckert som elektrisk påhenger.

Silvertrol som er den andre elektriske motoren gir derimot langt flere treff, og har vært mer vanlig på markedet. Det fortelles fra folk på diverse forum at de har betalt fra en til ti dollar for motoren. På amerikansk bruktmarked ligger prisen på rundt 30 dollar. Men de fleste er modell S-62. Denne er S-60, og er langt sjeldnere. Silvertrol er for øvrig amerikansk, og var i sin tid spesielt populær i trolling-miljøer.