Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Eker ønsker seg tilbake til Offshore

Bård Eker åpner for ny deltagelse i Offshore-1 sirkuset. Foreløpig er det mye som er hemmelig, men han bekrefter overfor Båtliv at han nå er i forhandlinger med ett til flere team om et sete i årets sesong.

Publisert

Den tidligere verdensmesteren i Offshore klasse-1 Bård Ekere lukter sagmugg så det holder, og det er naturlig at han kommer på banen når det finnes ledige seter og båt i sirkuset. Så langt ser det ut til at årets serie bare får ni startende båter. Det vil si at man må forandre reglene for å kjøre årets VM. Kravet er nemlig 10 startende båter i hvert løp. Å få på plass et team til, vil derfor være prioritert. At dette teamet kan bli norsk, har sikkert ikke hverken arrangørene i Arendal eller Oslo noe i mot.

Bård Eker ønsker ikke å si noe om hvilke team han er i kontakt med, men som Båtliv skrev i går, kan det bli et sete ledig  ved siden av Kurt Åge Olsen i gamle Jotun. Ut fra det Båtliv erfarer, har det også vært snakk om at Spirit of Norway ønsker å ha en toerbåt for hånden. Det vil i praksis si en operativ båt de kan bruke om noe går galt med enerbåten.

Så langt Båtliv erfarer, er det Jørn Tandbergs gamle Jotunbåt (Dubaibåten fra avslutningen på forrige sesong red. anm.) som er den beste av de ledig på markedet. Og kilder i miljøet sier det skal bli spennende å se hvilke andre team som eventuelt åpner opp for en  plass for Eker om det ikke blir i en konstellasjon rundt Spirit eller et nytt team basert på gamle Jotunbåten.

Det finnes også en båt i Australia, tidligere team Maritimo, som ikke stilte til start i fjor. Det italienske Giorgiotemaet har kjøpt reservebåten til Dubai  og frigjør dermed sin gamle båt. Qatar bygger også ny reservebåt, men der er ingenting avgjort ennå.

Kurt Åge Olsen mottok tirsdag et kontraktsforslag fra Per Carsten Michelsen og Jørn Tandberg vedrørende gamle Jotun. Han bekrefter at han vil ta kontakt med Bård Eker i slutten av uken for å spørre om han kan være interessert i et sete.

-Ingenting er avgjort, men jeg ser meg selv i en Offshore-1 båt denne sesongen. Alt som handler om dette sirkuset er veldig komplisert, og en slik kontrakt tar det tid å vurdere. I neste uke vil jeg kunne svare mer konkret, sier Olsen til Båtliv. Olsen har i mange år kjørt Pro-vee, og han innehar de lisenser som skal til for å gå rett om bord i en Offshore klasse-1 båt.