Rettsaken etter båtuhellet ved Gold Cost har fått mye oppmerksomhet i austalsk media. Skjemklipp fra 9news.com
Rettsaken etter båtuhellet ved Gold Cost har fått mye oppmerksomhet i austalsk media. Skjemklipp fra 9news.com

Dyr kosestund på fordekket

Et mildt sagt uheldig utfall av tvilsomt sjømannskap og sterke følelser har nå endt med dom i en australsk rettssal. Men også med en overraskende tilgivelse.

Publisert Sist oppdatert

En 46 år gammel skipper og hans 26 år gamle kvinnelig assistent var for halvannet år siden alene på den 88 fot lange charterbåten «Crystal Blue» under retur fra et utleieoppdrag i Brisbane til hjemmehavnen i byen Gold Coast. Mot slutten av turen fant de to ut at det ville være hyggelig med en tur på fordekket. 

Skipperen hadde med seg fjernkontroll for fartøyet, men det ene tok det andre og i stedet for å kikke på stjernene og ellers holde generell utgikk valgte besetningsmedlemmene å innlede noe tettere kontakt. 

Hyrdestunden fikk konsekvenser. Fjernkontroll eller ikke, «Crystal Blue» smalt inn i et navigasjonsmerke nær hjemmehavnen, skrenset videre via en annen båt og gikk deretter på grunn. Skadene beløp seg til over 140 000 australske dollar, vel 875 000 norske kroner.

Tidligere er skipperen dømt til en temmelig solid bot og to års straffeutsettelse, forutsatt ingen nye lovbrudd. Nå har dommen også falt for den 26 år gamle kvinnen. En dom som dessuten gir et detaljert innblikk i de de pikante omstendighetene rundt uhellet. 

- Vi pratet, la oss ned, så på stjernene ... og så tok det litt av. Jeg skulle ha visst bedre, dette rotet jeg skikkelig til, sa den angrende assistenten etter havariet.

Slike sitater er naturligvis mat for både lokale og internasjonale media.

I retten innrømmet assistenten uaktsomhet og at hun i likhet med skipperen hadde drukket alkohol da det hele skjedde. Straffen ble en bot på 1000 dollar, en fjerdedel av hva skipperen måtte ut med og hun må holde sin sti ren i et halvt år for å unngå straff som kommer på rullebladet. Dette siste er viktig ettersom hun håper å en dag få en karriere i landets grensepatruljer.

Assistenten fikk først sparken fra charterselskapet, men den angrende synderen er tilgitt. Hun fikk jobben tilbake og er senere forfremmet. Om dette høres litt rart ut med norske ører er det grunn til å legge merke til at både forsvarer og påtalemyndighet mente at det var en enormt maktmisforhold i mellom den unge assistenten og den nesten dobbelt så gamle skipperen. Dette ble tatt med i straffeutmålingen. I tillegg var det ikke kvinnens uoppmerksomhet i noen minutter som direkte forårsaket skadene.