Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Praktisk: Styring og drev

Når sjekket du denne sist?

Har du hekkaggregat (drev) og ser oljefilm på vannet bak båten? Det første man tenker på er lekkasje i simringer, sylindere og slanger. Men det kan også være en adapterbrikke som sitter i drevskjoldet.

Publisert

Du kan like gjerne erkjenne det først som sist: I en båt er det utallige komponenter som utsettes for slitasje, ikke minst korrosjon. Mange av disse komponentene blir sjelden eller aldri sjekket. Et typisk eksempel er skroggjennomføringer. En grei leveregel er å ikke skru på noe som virker. Men, det er likevel smart å ligge litt i forkant med vedlikeholdet av de mest vitale delene om bord: Det vil si alt som sørger for at vann ikke kommer inn i båten, at båten har fremdrift og styring. Har båten din et Volvo Penta-drev bør du derfor forsikre deg om at adapteret til styreslangene blir sjekket ved neste service dersom det ikke allerede er gjort.

Lekkasje

På forsommeren fikk vi lekkasje og mistet plutselig styringen. Årsaken var at det var tæret hull i en metallbrikke som styreslangene går inn på i skjoldet på drevet. Denne bør sjekkes når båten er på service, og ifølge Volvo Penta-mekaniker Sigbjørn Paulsen i Arendal har det vært en rekke tilfeller med dette problemet i sommer.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 949 kroner per år

Bestill her