Dømt til å være bøller

Endelig er det mulig å kjøre vannscooter i Norge vil noen si. For andre er det en lidelse at vannscootere har fått sin tilbakekomst.

Publisert

Slik forskriftene er i dag må vannscootere langt ut før de kan kjøre i plan. Dette kan være et lettelsens sukk for badende, kajakkpadlere og andre «myke» båtfolk langs kysten.

Vannscootere går i dag under Lov om fritids- og småbåter (Småbåtloven). Her er det gjort særegne bestemmelser for vannscootere. Båtliv har tidligere skrevet om at det er forbudt å passere Drøbaksundet, av hensyn til naturen, mens store skip og ferger passerer daglig. Vannscootere har heller ikke lov til å nyte båtlivet på samme måte som andre fritidsbåter. Setter man kurs mot en vakker øy og finner seg til rette på svaberget har man brutt loven, og politiet kan bøtlegge føreren. Som Politiadvokat Unni Guldberg i Agder politidistriktsa i et intervju til Båtliv i fjor i anledning av de nye forskriftene:

– Det er ikke meningen at man skal kjøre ut til en øy, kose seg og slike ting. En båt er mer et nyttefartøy, mens vannscooter er mer ut for å kjøre.

Hva er det egentlig som skjer her? Vannscootere har også et bruksområde for rekreasjon. Det kan være mer enn fart og lek. Eller for å se det på en litt annen måte: Hvor mange av fritidsbåtene er det som kjører rundt med nytteverdi? Hva er da forskjellen for en som har valgt vannscooter i stedet for en RIB, eller en skjærgårdsjeep med 200 hestekrefter på hekken? Slik lovverket er i dag er vannscootere kun lov til å farte rundt med, flere hundre meter fra land. Da kan man jo spørre seg hva slags nytteverdi vannscooteren har fått av det nye lovverket. Vil man bruke farkosten til mer enn fart og spenning blir man en lovbryter. Jeg har snakket med flere vannscootereiere som trosser akkurat dette forbudet. De gjør seg til lovbrytere fordi de tar med venner og familie på tur, for å nyte sjøen akkurat som oss andre båtfolk. Med de nye forskriftene er vannscootere fortsatt dømt til å være en bøllefarkost, og vil man gjøre noe annet enn å rase rundt flere hundre meter fra land, så er man per definisjon også en bølle, som til og med bryter Småbåtloven. Jeg har lyst til å spørre hva det neste er som kan oppfattes som unyttig farkost på sjøen og blir innlemmet i et tilsvarende lovverk. Jeg trekker det kanskje litt langt nå, men seilbrett som skremmer opp hekkende sjøfugler, hva slags nytteverdi har det? Eller en liten RIB? Eller en sportsbåt som har minimalt med sitteplasser og en topphastighet på godt over 50 knop? Som båtfolk bør vi alle håpe på at det ikke blir forbudt å være på sjøen om det ikke har noen nytteverdi.

At en liten farkost blir sendt flere hundre meter ut er heller ikke ufarlig. Skjer det noe langt til havs, det kan være noe så enkelt som en motorstopp, eller så dramatisk at man faller av vannscooteren som driver av gårde med strøm og vind, så kan konsekvensene bli fatale for fører og passasjerer. I hvert fall om man kjører alene. Et par måneder før de nye forskriftene trådte i kraft i fjor sommer var det nettopp en slik ulykke i Agder, som heldigvis endte bra. Tre personer på en vannscooter dro langt til havs, og scooteren gikk rundt. Var det gjennomtenkt da de nye forskriftene ble vedtatt? Mot Sjøfartsdirektoratets anbefaling. Vannscootersaken satte i hvert fall FrP og Høyre i kamphumør. Begge partiene flagget at de er i mot de nye forskriftene. Fra FrP var det klart signal om at vannscootere skulle likestilles med andre fritids-

båter, om de kom i regjeringsposisjon. Etter snart et halvt år med ny regjering har vi snakket med statssekretær i Klima- og miljødepartementet, som sier at vi ikke får noen endringer til kommende båtsesong, men forhåpentligvis til neste. I sommer kommer vi til å se flere vannscootere enn noen gang på sjøen, og de fleste må som loven sier langt ut før de kan gi kjøre i plan. Nå som en ny båtsesong er i anmarsj håper jeg at også at vannscooterførere viser aktsomhet, at de kjører voksent. Men dessverre, som i trafikken, blant båtførere og som resten av samfunnet, så kommer vi nok ikke unna at vi også blant vannscooterførere vil se eksempler på at ikke alle følger regler og normer. Nå gikk vi gjennom en fjorårssesong med nytt regelverk uten noen registrerte ulykker. La oss håpe denne trenden fortsetter, og at alle vannscooterførere fortsetter å vise aktsomhet, likeså som resten båtfolket.