Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Det eneste vi hørte var propellen

Vi har i flere dager hvisket oss rundt på Telemarks sjenerøse 150-årsjubilant. Vår følgesvenn Polar 20 Electro har fått ny og kraftigere motor, men det kunne vi slettes ikke høre.

Publisert Sist oppdatert

Hva er vel mer tidsriktig enn å gjøre det i en elektrisk snekke fra den lokale båtprodusenten Polar i Skien? Og det var ikke nei i Polar-mannen Trond Aasulfsens munn da vi ringte og sa vi skulle foreta denne reportasjereisen. Et av de første byggenumrene med den nye og kraftigere motoren skulle stå og vente på oss ved første sluse. Båtliv hadde allerede prøvekjørt båten på Skienselva i 2008, men nå skulle vi leve om bord i flere dager. Det ble et godt liv!

Som standard leveres 20-foteren med en dieselmotor på 18 hestekrefter. Dette er en motor som tar langt mer plass enn den polske el-motoren. Uten dieselmotor er det ikke lenger behov for noen motor-kasse, noe som betyr større dørkplass. I vår utgave hadde de likevel montert en for å skjule det lille bensinaggregatet vi hadde tatt med for reservestrøm. Det slapp vi heldigvis å bruke, men motorkassen var et perfekt sted for kaffekoking. 

Selve el-motoren er ikke så stor, ikke så mye større enn en kakeboks. Polar har valgt å ta frem en egen motor via sine polske kontakter. Derfor er opplysningene og erfaringene om motoren i vår testbåt særdeles sparsomme. Det eneste vi vet, er at den fungerte som bare det. Helt problemfri er uttrykket vi vil bruke. Det som er viktig, er at man passer på å holde seg innenfor den grønne delen på forbruksskalaen. Gjør man det, kan man bruke båten i timevis. Hastigheten er ikke svimlende, men det er utrolig hvor langt man kan komme på en dag i 4,5 knop.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 949 kroner per år

Bestill her