Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Ny teknologi

GRØNN: Arkema 3 er bygget med et miljøvennelig bindemiddel som kan erstatte epoxy eller polyseter.
GRØNN: Arkema 3 er bygget med et miljøvennelig bindemiddel som kan erstatte epoxy eller polyseter.

Denne kan revolusjonere båtindustrien

Franske kjemiselskapet Arkema har tatt frem et bindemiddel med kvaliteter som epoxy, men som kan resirkuleres.

Publisert Sist oppdatert
SOLID: Den nye båten må tåle store påkjenninger, men samtidig være lett.
SOLID: Den nye båten må tåle store påkjenninger, men samtidig være lett.

Elium er utviklet i ulike typer med ulik viskositet og herdetid. Bindemiddelet er basert på akryl. Et skrog produsert med det nye stoffes skal ha egenskaper på høyden med epoxy, og være langt bedre enn polyester. Arkema er store på moderne lim, og har limtyper som gjør det enklere og bedre å lime sammen båtens deler. Deler festes sammen med kjemisk sveis, en løsning som ikke er mulig med tradisjonell byggemetode. På den nye mini Transat båten er dekket limt fast i skroget, hvor også spantene er limt fast. (Kjemisk sveiset). En annen fordel med den nye metoden, er at skroget kan løftes raskere ut av støpeformen. 

Bruker seiling

STØP: Den nye seilbåten er produsert etter en metode som setter store krav til bindemiddelet. Dette føres inn i laminatet gjennom slanger ved hjelp av vakuum.
STØP: Den nye seilbåten er produsert etter en metode som setter store krav til bindemiddelet. Dette føres inn i laminatet gjennom slanger ved hjelp av vakuum.
SEILING: Arkema har støttet seiling de siste årene gjennom en Multi 50.
SEILING: Arkema har støttet seiling de siste årene gjennom en Multi 50.